صنعت ساختمان

بررسی انواع کاشی کف در ایران

کاشی پرسلان

کاشی کف در ایران زمانی بیشتر در حمام و آشپزخانه دیده می شد. با این حال، در حال حاضر استفاده از کاشی به عنوان رایج ترین نوع کفپوش در خانه های نوساز، بر خلاف کفپوش های موزاییکی یا مرمری که زمانی در خانه ها ترجیح داده می شد، عادی و کاملاً مد شده است. به این ترتیب، اگر کفپوش خانه خود را بازسازی می کنید یا خانه جدیدی می سازید، باید بدانید که از کدام نوع کاشی استفاده کنید و چه هزینه ای برای شما خواهد داشت. با ما همراه باشید تا در مورد انواع عمده کاشی در ایران و همچنین قیمت آنها با توجه به زیرشاخه ها، برندها و عوامل دیگر صحبت کنیم.

در این بلاگ به بررسی موارد زیر می پردازیم.

– انواع کاشی های کف
– ویژگی های کاشی های کف
– نحوه انتخاب نوع مناسب

انواع کاشی کف در ایران

اول چیزهای مهم؛ بیایید در مورد سه نوع اصلی کاشی کف در ایران صحبت کنیم. اینها هستند:
کاشی سرامیک
کاشی پرسلان
سنگ و موزاییک
اکنون، بیایید هر یک از این گزینه‌های کفپوش را به تفصیل مورد بحث قرار دهیم و ویژگی‌های هر نوع را توضیح دهیم.

کاشی کف

کاشی سرامیک

کاشی و سرامیک بیشترین استفاده را در زمانی که مردم تصمیم به استفاده از کاشی های کف دارند در ایران دارند. این کاشی‌ها از خاک رس طبیعی ساخته شده‌اند که با آب مخلوط می‌شود و خمیر قرمز رنگی به وجود می‌آید که سپس به شکل قالب در می‌آید. سپس کاشی را در یک کوره در دمای بالا قرار می دهند. حرارت باعث سفت شدن کاشی می شود و پس از آماده شدن، یک لایه نازک شبیه به لعاب روی آن قرار می گیرد تا طرح ها، نقش ها و رنگ های متنوعی به آن اضافه شود.

لاک از آن در برابر آب محافظت می کند و کمی آن را در برابر خش مقاوم می کند. با این حال، هر دو نوع لعاب دار و بدون لعاب در بازار موجود است، که کاشی های سرامیکی بدون لعاب بهترین گزینه برای فضاهای باز است. در مورد کاشی‌های سرامیکی لعاب‌دار، آن‌ها در دو رنگ مات و براق موجود هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. تا آنجا که به قیمت‌ها مربوط می‌شود، نرخ‌ها ممکن است بر اساس درخواست تعلق گیرد.

کاشی پرسلان

"</p

کاشی های پرسلان که در دماهای بالاتر نسبت به کاشی های سرامیکی گرم می شوند.  از خاک رس نیز ساخته می شوند. اما ترکیبی از مواد مختلف باعث می شود.  که پس از قرار دادن در کوره، کاشی سفید غیر متخلخل تشکیل شود.  کاشی حاصل نسبت به کاشی و سرامیک کمتر مستعد جذب آب، مقاومت در برابر خش و دوام بیشتری است.  پس از آماده شدن کاشی، یک چاپ به کاشی اضافه می شود تا یک کاشی نیم تنه ایجاد شود. در مقابل، رنگ‌ها و نقش‌ها مستقیماً با مخلوط خاک رس مخلوط می‌شوند، قبل از پختن آن در کوره برای کاشی‌های تمام بدن. ما به زودی در مورد هر دو نوع کاشی کف صحبت خواهیم کرد.

سنگ و موزاییک

سنگ و موزاییک

سنگ و موزاییک دو نوع مختلف از مصالح کف هستند که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. در زیر به برخی از مزایای هر یک اشاره شده است:

سنگ برای کف:

ظاهر طبیعی و مجلل:
سنگ ها به طور طبیعی ظاهری مجلل و زیبایی طبیعی دارند و ارزش خاصی به فضا می بخشند.
مقاومت بالا:
سنگ ها معمولاً در برابر خط و خش، فشار، گرما و آب مقاوم هستند.
ماندگاری بالا:
با نگهداری مناسب، سنگ ها بسیار بادوام هستند و می توانند برای مدت طولانی در شرایط خوبی باقی بمانند.
نگهداری آسان:
سنگ ها معمولاً به راحتی تمیز می شوند و نیاز به مراقبت خاصی ندارند.

تنوع:

وجود انواع سنگ ها با رنگ ها، نقش ها و اندازه های مختلف گزینه های متنوعی را فراهم می کند.
مناسب برای سیستم های گرمایش از کف:
سنگ معمولا گرما را به طور موثر منتقل می کند، بنابراین با سیستم های گرمایش از کف سازگار است.
موزاییک برای کف:
طراحی زیبا و هنرمندانه:
موزاییک اغلب به عنوان یک هنر در نظر گرفته می شود و توانایی ایجاد طرح ها و نقش های زیبا و خاص را فراهم می کند.

انعطاف در طراحی:

موزاییک ها به دلیل ابعاد کوچک و متغیری که دارند، امکان ایجاد طرح های متنوع و انعطاف پذیر را فراهم می کنند.
قابل استفاده در فضاهای کوچک:
به دلیل ابعاد کوچک موزاییک ها می توان از آنها در فضاهای کوچک و حتی روی دیوارها یا ستون ها استفاده کرد.
مقاومت آب:
موزاییک ها معمولا در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و برای فضاهای مرطوب مناسب هستند.
تنوع در مواد:
موزاییک ها از مواد مختلفی از جمله سرامیک، شیشه، پرسلان و سنگ ساخته می شوند که تنوع ظاهری و کاربری را ایجاد می کنند.

نصب و نگهداری نسبتا ساده:

نصب موزاییک نسبتا ساده است و نگهداری آن نیاز به توجه خاصی ندارد.
هنگام انتخاب بین سنگ و موزاییک برای کفپوش، باید سلیقه شخصی، نیازهای فضایی و بودجه موجود را در نظر گرفت.

ویژگی های کاشی کف در ایران

با وجود اینکه تنها سه کاشی پرکاربرد در ایران وجود دارد، عوامل متعددی آنها را از یکدیگر متمایز می کند. بیایید در مورد برخی از مفاهیمی که در بالا به طور خلاصه به آنها اشاره کردیم توضیح دهیم:

مات در مقابل براق

مات در مقابل براق

همانطور که در بالا ذکر شد، هم برای کاشی های سرامیکی و هم برای کاشی های پرسلان، پس از گرم شدن در کوره، یک چاپ، طرح یا نقش روی کاشی قرار می گیرد. ضخامت این لایه می تواند متفاوت باشد و الگوی حاصل می تواند هم براق و هم مات باشد.
کاشی‌های مات معمولاً در آشپزخانه‌ها و حمام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.  جایی که نشت آب مکرر است.  زیرا کاشی‌های براق در مناطقی که ترافیک زیاد است. بسیار لغزنده است. کاشی‌های براق نیز به کف درخشندگی می‌بخشند.  و به ظاهر اتاق ظرافت می‌بخشند.  که باعث می‌شود برای قسمت‌های استراحت یا اتاق نشیمن متداول‌تر شوند.
کاشی‌های گرانیتی که از سنگ‌های طبیعی تشکیل شده‌اند.  بر روی آن‌ها نقشی ندارند و عموماً در انواع مات با لعاب پوشانده شده روی آن‌ها یافت می‌شوند.  تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.

تفاوت عمده بین کاشی های تمام بدنه و نیمه بدنه در میزان ساییدگی و پارگی است که می توانند تحمل کنند. کاشی های سرامیکی همیشه نیم تنه هستند، به این معنی که پس از ساخت، لایه نازکی از چاپ به کاشی اضافه می شود. در مقابل، کاشی‌های پرسلان در دو نوع نیم‌تنه و کامل عرضه می‌شوند. لایه چاپ شده روی کاشی های نیم تنه فقط چند میلی متر ضخامت دارد، به این معنی که وقتی کاشی بریده می شود، لایه رویی خود را از دست می دهد و خاک رس قرمز یا سفید زیر آن نمایان می شود.
در مقابل، کاشی های تمام بدنه به گونه ای ساخته می شوند که رنگ، طرح یا طرح خود را در تمام عرض کاشی در بر گیرند. بنابراین، وقتی این کاشی‌ها بریده می‌شوند یا جدا می‌شوند، به جای نشان دادن تکه‌ای از خاک رس در زیر، لایه دیگری از همان طرح بالا را نشان می‌دهند، که می‌تواند باعث درد چشم شود.

لبه گرد در مقابل برش لیزری

لبه گرد در مقابل برش لیزری

کاشی ها همیشه با فاصله مشخصی در کنار یکدیگر قرار می گیرند که با دوغاب پر می شود. با این حال، بسته به روش ساخت و همچنین مواد آنها، می توانند لبه گرد یا لیزر برش داده شوند. به عنوان مثال، کاشی های گرانیتی همیشه با استفاده از لیزر از سنگ جدا می شوند و در نتیجه لبه های تیز ایجاد می شود. در مقابل، کاشی‌های سرامیکی معمولاً لبه‌های گرد دارند، در حالی که پرسلن در ترکیبی از هر دو گزینه موجود است.

کدام نوع کاشی را انتخاب کنید و چرا

اکنون سه نوع کاشی کف که در ایران رایج است را می شناسید، با این حال، انتخاب بین آنها ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد:
اندازه
استحکام – قدرت
ماندگاری
منطقه هدف
در دسترس بودن الگوها
سهولت نصب
هزینه
در اینجا توضیح کوتاهی از هر یک از عواملی که باید قبل از تصمیم گیری در مورد نوع کاشی که برای نیازهای خاص شما مناسب است در نظر بگیرید، آورده شده است.

اندازه

کاشی کف در طیف وسیعی از اندازه ها در دسترس هستند، که رایج ترین آنها برای مناطق نشیمن مرکزی 100*100 و 80*80 و 60*60 و 60*120 و…  غیره است. به طور خلاصه، کاشی‌های مربعی بزرگ‌تر برای سالن‌ها، طراحی و فضاهای غذاخوری ترجیح داده می‌شوند. کاشی های کف حمام معمولاً دارای اندازه های 30*30 هستند. با این حال، بسیاری از مردم ترجیح می دهند از کاشی های بزرگتر در حمام نیز استفاده کنند، زیرا کاشی های بزرگ فضای کوچک را بزرگ نشان می دهد.

استحکام – قدرت

نصب کاشی

از نظر دوام و استحکام، مقایسه سرامیک پرسلان و کاشی معمولی به عوامل مختلفی بستگی دارد:
سختی و مقاومت در برابر خراش:
سرامیک پرسلان: سرامیک پرسلن به دلیل فرآیند ساخت دقیق و دما و فشار بالا، معمولاً سخت و مقاوم در برابر خش است.
کاشی معمولی: مقاومت در برابر خراش و سختی آن کمتر از سرامیک چینی است.
مقاومت در برابر سایش:
سرامیک پرسلانی: به دلیل سختی بالا، مقاومت به سایش آن نیز بیشتر است.
کاشی معمولی: ممکن است به سایش حساس تر باشد و در مناطق پرخطر زودتر نشت کند. مقاومت در برابر ضربه:
سرامیک پرسلان: اغلب مقاومت ضربه ای بالاتری نسبت به کاشی معمولی دارد.
کاشی معمولی: ممکن است به ضربه های ناشی از سقوط اجسام سنگین حساس تر باشد.
جذب آب:
سرامیک پرسلان: جذب آب کمتری دارد که به مقاومت در برابر آب و مقاومت در برابر یخ زدگی کمک می کند.
کاشی معمولی: ممکن است آب بیشتری جذب کند و در مناطق با زهکشی زیاد یا در فضاهایی با تغییرات حرارتی بیشتر مشکل ایجاد کند.
استفاده در فضای باز:
سرامیک پرسلانی: به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل جوی مناسب برای فضاهای بیرونی می باشد.
کاشی معمولی: معمولاً برای فضاهای داخلی استفاده می شود و بیرون از آن به دلیل حساسیت به عوامل جوی ممکن است کمی مقاومت کمتری داشته باشد.
به طور کلی، سرامیک پرسلن به دلیل ویژگی‌های مثبت فراوانی که دارد، معمولاً از نظر دوام و استحکام نسبت به کاشی‌های معمولی برتری دارد. اما این تفاوت ها مربوط به کاربری مورد نظر و شرایط محیطی خاص است و باید با توجه به نیاز و پروژه خاص شما انتخاب شود.

منطقه هدف

سرامیک کف

کاشی های سرامیکی و پرسلان، به ویژه انواع مات، معمولاً در حمام ها و آشپزخانه ها استفاده می شوند، زیرا آنها خیلی لغزنده نیستند، در حالی که کاشی های براق از هر دو متریال برای مناطق مرکزی زندگی که در آن ریختن آب به ندرت اتفاق می افتد، ایده آل هستند. با این حال، اگر واقعاً می‌خواهید آشپزخانه‌تان در طول سال‌ها دوام بیاورد، کاشی‌های گرانیتی را انتخاب کنید که نه تنها نسبت به دو مورد دیگر در برابر آب مقاوم‌تر هستند، بلکه در صورت افتادن یک قطعه سنگین، در برابر آسیب، ترک و بریدگی نیز مقاوم‌تر خواهند بود. قابلمه یا تابه به طور تصادفی روی زمین.

در دسترس بودن الگوها

چاپ دیجیتال با چاپ طرح های هندسی، گلدار، چوبی و طیفی از طرح های دیگر بر روی کاشی های سرامیکی و چینی نیم تنه باعث رونق جدیدی در صنعت کاشی کاری شده است. در مقابل، کاشی‌های پرسلان تمام بدنه تنوع کمتری دارند، زیرا ایجاد طیف وسیعی از طرح‌ها در مخلوط خاک رس قبل از پختن آن دشوارتر است.

سهولت در نصب

چگونگی نصب

کاشی‌های سرامیکی و پرسلان به راحتی روی کف‌پوش سیمانی قرار می‌گیرند و از یک لایه چسب برای چسباندن کاشی‌ها در جای خود استفاده می‌کنند. اینها همچنین می توانند نصب شوند. با این حال کاشی های گرانیتی در حین نصب نیاز به کمک حرفه ای دارند.
قیمت کفپوش کاشی در ایران تحت تاثیر عوامل مختلفی است. یکی از مهمترین عواملی که در قیمت این محصول تاثیر بسزایی دارد عوامل زیر می باشد:

نوع و کیفیت کاشی:

نوع کاشی (مثلاً سرامیک، چینی، گرانیت، مرمر و …) و کیفیت تولید آن بر قیمت آن تأثیر مستقیم دارد. کاشی های چینی معمولاً گرانتر از سرامیک هستند زیرا دارای ویژگی هایی مانند مقاومت بالا در برابر فشار، رگه ها و حرارت هستند.

طرح و رنگ:

طرح و رنگ کاشی نیز در تعیین قیمت موثر است. کاشی هایی با طرح ها و رنگ های خاص یا با پرداخت های خاص ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند.

ابعاد و ضخامت:

اندازه و ضخامت کاشی نیز می تواند بر قیمت تاثیر بگذارد. کاشی های بزرگتر و ضخیم تر ممکن است گران تر باشند.
کشور سازنده و برند:
کاشی های داخلی و برندهای معروف معمولا قیمت بالاتری دارند. همچنین کاشی های وارداتی به دلیل هزینه های واردات و حمل و نقل ممکن است گران تر باشند.

مقدار سفارش:

مقدار کاشی سفارش داده شده نیز ممکن است تأثیر داشته باشد. سفارشات بزرگتر ممکن است به دلیل حجم بیشتر قیمت مناسب تری داشته باشند.

نوع نصب و پایه:

نوع نصب (نصب مستقیم یا نیاز به زیرسازی خاص) و ویژگی های فونداسیون زیرین نیز ممکن است تأثیرگذار باشد. نیاز به زیرساخت های خاص یا نصب توسط متخصصین ممکن است هزینه را افزایش دهد.

وضعیت بازار:

شرایط بازار و عرضه و تقاضا نیز می تواند بر قیمت ها تأثیر بگذارد. تغییر در این شرایط ممکن است تاثیر مستقیمی بر قیمت داشته باشد.
همچنین توجه به هزینه های نصب و موارد مرتبط نیز در ارزیابی کلیه هزینه ها بسیار حائز اهمیت است.

خرید کاشی پرسلان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *