مقالات

7 خواص درمانی جکوزی

خواص درمانی جکوزی

این یک روز طولانی و سخت بوده است و غوطه ور شدن در وان آب گرم ممکن است تنها درمانی باشد.  که برای رها شدن و فرار به آن نیاز دارید. جدای از کمک به آرامش، معلوم است که گذراندن وقت در جکوزی ممکن است خواص درمانی دیگری نیز داشته باشد.

خواص درمانی جکوزی

چه صاحب جکوزی باشید و چه از جکوزی باشگاه بدنسازی خود استفاده می‌کنید، نکات مهمی وجود دارد که باید بدانید تا بهترین استفاده را از تجربه جکوزی خود ببرید.

بیایید برخی از مزایای بالقوه جکوزی را برای سلامتی و زمانی که ممکن است اجتناب از آن ایمن تر باشد، بررسی کنیم.

مزایای استفاده از جکوزی برای سلامتی چیست؟

مزایای بالقوه استفاده از جکوزی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. خیلی به سلامت کلی شما و نحوه استفاده از آن بستگی دارد.

در زیر7 خواص درمانی جکوزی آورده شده است.

1. کاهش استرس

یکی از بارزترین مزایای جکوزی، پتانسیل کمک به کاهش تنش های روز است. اثر تسکین دهنده آب گرم و عمل ماساژ ممکن است به کاهش استرس فیزیکی، عاطفی و روانی کمک کند.

اگر دوست دارید، می توانید با موسیقی ملایم، نور کم، یا رایحه درمانی، این اثر کاهش استرس را حتی بیشتر تقویت کنید.

2. آرامش عضلانی

آب گرم و ماساژ جت های جت وان آب گرم می تواند راهی موثر برای کمک به آرامش و تسکین عضلات سفت و منقبض باشد. این می تواند به کاهش درد و درد کمک کند.

خیساندن وان آب گرم قبل از ورزش نیز ممکن است خطر آسیب را کاهش دهد.

3. بهبود خواب

بر اساس تحقیقات، آرامش ساده حاصل از غوطه ور شدن در وان آب گرم ممکن است برای کمک به خواب راحت تری به شما کمک کند.

یک مطالعه قدیمی‌تر منبع معتبر گرمایش غیرفعال بدن را به عنوان درمانی برای بی‌خوابی در افراد مسن ارزیابی کرد. این مطالعه کوچک و ذهنی بود، اما نشان داد که حمام آب گرم خواب عمیق‌تر و آرام‌تری را ایجاد می‌کند.

مطالعه‌ای در سال 2012 به بررسی اثرات آب درمانی بر عملکرد فیزیکی و کیفیت خواب افراد مبتلا به فیبرومیالژیا پرداخت. این یک مطالعه کوچک بود که بر روی زنان 30 تا 65 ساله انجام شد. محققان به این نتیجه رسیدند که آب درمانی به بهبود کیفیت خواب همراه با سایر علائم فیبرومیالژیا کمک می کند.

4. تسکین درد

خواص درمانی جکوزی ممکن است با شل کردن عضلات، مفاصل و تاندون‌های منقبض، برخی از انواع درد را تسکین دهد.

اگر آرتریت دارید، گرما و ماساژ ممکن است به کاهش سفتی و التهابی که باعث درد می شود کمک کند.

آب از بدن شما حمایت می کند و وزن مفاصل را کاهش می دهد، که به بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکت کمک می کند. ممکن است برخی از این فواید را در حمام آب گرم نیز به دست آورید.

5. سلامت قلب و عروق بهتر

استراحت در وان آب گرم می تواند ضربان قلب شما را افزایش داده و فشار خون شما را کاهش دهد.

طبق یک مطالعه در سال 2016، غوطه وری در آب داغ ممکن است اثرات قوی بر عملکرد عروق و فشار خون داشته باشد. نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند که گرما درمانی غیرفعال ممکن است به کاهش خطرات قلبی عروقی و مرگ و میر کمک کند، به ویژه در میان افرادی که توانایی محدودی برای ورزش دارند.

تحقیقات قبلی منبع مطمئن نشان داد که غوطه ور شدن در وان آب گرم به مدت 10 دقیقه ممکن است فشار خون را کاهش دهد و احتمالاً برای اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا بی خطر است.

6. بهبود حساسیت به انسولین

برخی از محققان این فرضیه را مطرح می کنند که درمان حرارتی منظم با استفاده از سونا یا حمام آب گرم ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و برای مدیریت دیابت مفید باشد.

علاوه بر این، یک منبع مورد اعتماد در سال 2015 نشان داد که درمان سونا و جکوزی ممکن است برای افراد مبتلا به چاقی و دیابت مفید باشد.

7. کالری سوزی

در یک مطالعه کوچک در سال 2016، شرکت کنندگان به مدت یک ساعت در یک حمام آب گرم تا کمر غوطه ور شدند و تقریباً به اندازه 30 دقیقه پیاده روی کالری سوزاندند. این بدان معنا نیست که باید جای ورزش را بگیرد، اما ممکن است به متابولیسم کمک کند، به خصوص برای کسانی که ورزش کردن برایشان سخت است.

چه کسانی باید از جکوزی اجتناب کنند؟

اگر در مورد استفاده از جکوزی نگران هستید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. این امر به ویژه در شرایط زیر مهم است:

بیماری قلبی. رفتن در وان آب گرم می تواند بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد. این ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی مفید باشد، اما ممکن است برای دیگران ناامن باشد.
بارداری. گرم شدن بیش از حد در دوران بارداری آسان است، که می تواند برای شما و کودکتان مضر باشد.

اگر موارد زیر را دارید ممکن است بخواهید از وان آب گرم خودداری کنید:

آسیب های پوستی صبر کنید تا بریدگی ها، زخم های باز یا بثورات بهبود یابد تا خطر تحریک و عفونت کاهش یابد.
فشار خون پایین. اگر مستعد سبکی سر یا غش هستید، احتمالاً باید از وان آب گرم پرهیز کنید زیرا آب داغ می تواند فشار خون شما را بیشتر کاهش دهد.
عفونت دستگاه ادراری، قرار گرفتن در معرض آب داغ در هنگام ابتلا به عفونت ادراری ممکن است علائم شما را بدتر کند.

چگونه از جکوزی استفاده کنیم ؟

خواه از وان آب گرم خود استفاده می کنید یا از وانی که متعلق به یک باشگاه ورزشی یا جامعه است، مطمئن شوید که وان تمیز است و به درستی نگهداری می شود. آب باید به طور مرتب تمیز و آزمایش شود. نگهداری نامناسب وان آب گرم می تواند منجر به عفونت پوستی به نام فولیکولیت وان داغ شود.

فیلم‌ها، تلویزیون و حتی رسانه‌های اجتماعی معمولاً افرادی را به تصویر می‌کشند که ساعت‌ها در یک جکوزی در حال استراحت با یک کوکتل در دست هستند. این ایده آل یا ایمن نیست. در اینجا نحوه رفتن وان آب گرم برای به حداکثر رساندن فواید و به حداقل رساندن خطرات آمده است:

از آب بسیار داغ خودداری کنید. مطمئن شوید که آب خیلی داغ نباشد، با حداکثر مطلق 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد).
هیدراته بمانید. وان آب گرم باعث می شود عرق کنید و آب بدنتان کم شود. آب فراوان بنوشید، اما قبل یا در حین خیساندن از الکل خودداری کنید.
زمان خود را در وان محدود کنید. خیلی طولانی نمانید، به خصوص اگر به آن عادت ندارید. در حداکثر دما، حد خود را بین 10 تا 15 دقیقه تنظیم کنید. اگر به آن عادت دارید، می توانید مدت بیشتری در دمای پایین تر بمانید. علائمی که نشان می دهد باید فوراً خارج شوید عبارتند از:
سبکی سر، سرگیجه
حالت تهوع
قرمزی پوست
تنگی نفس
بعد بشویید. پس از اتمام، مایو خود را درآورید و با صابون و آب ولرم بشویید. بلافاصله از وان آب گرم به آب سرد یخی نروید، زیرا ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد.

خط پایین

رفتن منظم در وان آب گرم ممکن است چندین فواید سلامتی مانند آرامش عضلات، تسکین درد و بهبود خواب را به همراه داشته باشد. برخی از مطالعات طیف گسترده‌تری از مزایای سلامتی را پیشنهاد می‌کنند، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین ویژگی‌های درمان با جکوزی با شرایط خاص مورد نیاز است.

وان های آب گرم باید به درستی نگهداری شوند تا از سلامت و ایمنی اطمینان حاصل شود. اگر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی دارید با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در دوران بارداری یا اگر آسیبی به پوست خود دارید، باید از جکوزی خودداری کنید. وقتی با دقت استفاده می شود، جکوزی برای اکثر افراد بی خطر است.

جکوزی بازار صنعت و ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *