صنعت ساختمان

چگونگی سرامیک سازی و کاشی چگونه ساخته می شود ؟

سرامیک سازی

راهنمای جامع چگونگی سرامیک سازی ، کاشی چگونه ساخته می شود:

کاشی و سرامیک سازی  یک گزینه کفپوش چندمنظوره، بادوام و جذاب است.  که قرن هاست وجود داشته است. از مصر باستان و بین النهرین تا خانه های امروزی و ساختمان های تجاری، کاشی ها از نظر طراحی، مواد و فرآیندهای ساخت تکامل یافته اند. در این راهنمای جامع، انواع مختلف کاشی، فرآیند تولید، مراحل مختلف درگیر و جنبه های پایداری تولید کاشی را بررسی خواهیم کرد.

1. انواع کاشی

کاشی‌ها در اشکال، مواد و پوشش‌های مختلفی وجود دارند.  که هر کدام ویژگی‌ها، زیبایی‌شناسی و کاربردهای منحصربه‌فرد خود را دارند. برخی از رایج ترین انواع کاشی عبارتند از:

1.1. کاشی سرامیک

کاشی‌های سرامیکی از مخلوطی از خاک رس، مواد معدنی و آب ساخته می‌شوند که سپس شکل می‌دهند، خشک می‌شوند و در کوره در دمای بالا پخته می‌شوند. این کاشی ها می توانند لعاب دار یا بدون لعاب باشند، با کاشی های لعاب دار دارای سطح سخت و غیر متخلخل است که در برابر لکه مقاوم است و به راحتی تمیز می شود.

1.2. کاشی پرسلان

کاشی های چینی نوعی کاشی و سرامیک هستند که با مخلوطی متفاوت از مواد ساخته شده و در دماهای بالاتر پخته می شوند. این باعث می شود که آنها سخت تر، متراکم تر و مقاوم تر از کاشی های سرامیکی معمولی در برابر آب باشند. کاشی های چینی را می توان برای کاربردهای داخلی و خارجی و همچنین در مناطق سنگین یا تجاری استفاده کرد.

1.3. کاشی سیمانی

کاشی های سیمانی با استفاده از یک فرآیند منحصر به فرد که شامل رنگدانه های طبیعی، سیمان پرتلند و بتن است، دست ساز هستند. این کاشی‌ها مانند کاشی‌های سرامیکی در کوره پخت نمی‌شوند.  بلکه در عوض فشرده و خشک می‌شوند.  و در نتیجه محصولی زیبا، بادوام و پایدار به دست می‌آیند.

1.4. کاشی موزاییک

کاشی های معرق قطعات کوچکی از سرامیک، شیشه یا سنگ هستند که برای ایجاد یک الگو یا طرح چیده شده اند. آنها را می توان برای کاربردهای مختلف، از جمله دیوار، کف، و لهجه های تزئینی استفاده کرد.

2. فرآیند تولید

تولید کاشی شامل مراحل مختلفی است، از آماده سازی مواد اولیه تا پخت و تکمیل نهایی. در اینجا مروری بر مراحل اصلی درگیر در این فرآیند است:

2.1. تهیه مواد خام

اولین مرحله در ساخت کاشی، تهیه مواد اولیه از جمله خاک رس، مواد معدنی و آب است. این مواد استخراج، مخلوط و مخلوط می شوند تا پودر نیمه ریز تشکیل شود. در برخی موارد، ممکن است مواد اضافی مانند شیشه بازیافتی یا گرانیت ریز برای افزایش خواص محصول نهایی اضافه شود.

2.2. قالب گیری

سپس مخلوط خاک رس با استفاده از قالب ها یا سایر روش های مکانیکی به شکل کاشی مورد نظر در می آید. این می تواند شامل فشار دادن خاک رس به قالب های چوبی یا فلزی، اکسترود کردن آن از طریق قالب شکل یا شکل دادن آن بر روی چرخ سفالگری باشد.

طرح برای سرامیک و کاشی

2.3. خشك كردن

زمانی که کاشی ها شکل گرفتند، تحت فرآیند خشک کردن قرار می گیرند تا رطوبت اضافی از بین برود. این کار معمولاً در یک محیط کنترل شده و دور از نور مستقیم خورشید و باران انجام می شود.  تا از ترک خوردن یا تاب برداشتن کاشی ها جلوگیری شود.

2.4. لعاب کاری

برای کاشی های لعاب دار، مخلوط لعاب ساخته شده از مشتقات شیشه و رنگ های رنگی روی سطح کاشی های خشک شده اعمال می شود. این لعاب خواص رنگ، طرح و سطح کاشی مانند مقاومت در برابر لکه و سهولت در تمیز کردن را فراهم می کند.

لعاب کاری

2.5. شلیک کردن

مرحله نهایی در فرآیند تولید، پختن کاشی یا سرامیک سازی  ها در یک کوره در دمای بسیار بالا، معمولاً حدود 2000 درجه فارنهایت است. این مرحله کاشی ها را سفت می کند و لعاب را به سطح ذوب می کند. کاشی ها را می توان یک بار (مونوکتورا) یا دو بار (بیکوترا) بسته به خصوصیات و کیفیت مورد نظر پخت.

3. مراحل تولید کاشی

فرآیند تولید کاشی یا سرامیک سازی را می توان به چندین مرحله مجزا تقسیم کرد که هر کدام تجهیزات، مواد و تکنیک های خاص خود را دارند. در اینجا مروری گام به گام از این فرآیند است:

سرامیک سازی

3.1. تجهیزات

تولید کاشی به تجهیزات تخصصی از جمله قالب کاشی، قاب، پرس هیدرولیک و کوره نیاز دارد. این ابزارها برای شکل دادن. فشار دادن و پختن کاشی ها ضروری هستند.

3.2. آماده سازی مواد

همانطور که قبلا ذکر شد، مواد اولیه برای تولید کاشی خاک رس، مواد معدنی و آب است. این مواد استخراج، مخلوط و مخلوط می شوند تا پودر نیمه ریز و آماده برای قالب گیری تشکیل شود.

تولید کاشی یا سرامیک سازی

3.3. فرآیند قالب گیری

فرآیند قالب گیری شامل پر کردن یک قالب تقسیم کننده فلزی با رنگدانه ها مطابق با الگوی رنگ مورد نظر است. سپس این قالب با رنگدانه به ضخامت 2 میلی متر پر می شود. پس از برداشتن قالب تقسیم کننده، یک لایه سیمان پرتلند و ماسه روی لایه رنگدانه پخش می شود و به دنبال آن یک لایه بتن قرار می گیرد.

3.4. فشار دادن.

لایه های رنگدانه، سیمان پرتلند و بتن به صورت مکانیکی تا 1800 psi با استفاده از پرس هیدرولیک پرس می شوند. این مرحله تضمین می کند.  که لایه ها محکم به هم چسبیده اند.  و کاشی ضخامت و استحکام مورد نظر را دارد.

3.5. بازرسی و انباشته

پس از فشار دادن. کاشی ها از قاب خارج می شوند.  و از نظر عیوب، مانند ترک یا تاب برداشتن بررسی می شوند. سپس آنها روی هم چیده می شوند.  و برای مرحله بعدی فرآیند آماده می شوند.

3.6. حمام آب و خشک کردن

کاشی ها را در یک حمام آب قرار می دهند.  تا رطوبت باقیمانده از بین برود.  سپس به صورت قفسه بندی می شوند.  تا خشک شوند. و یک بار دیگر بررسی می شوند.

3.7. پیش پرداخت و آب بندی

در نهایت، کاشی‌ها از قبل صیقل داده می‌شوند. از نظر هم ترازی بررسی می‌شوند.  و برای محافظت از سطح و بهبود ظاهرشان، یک پوشش سبک از درزگیر می‌دهند.

4. پایداری در تولید کاشی

تولیدکنندگان کاشی یا سرامیک سازی به طور فزاینده ای بر روی پایداری و به حداقل رساندن.  اثرات زیست محیطی خود تمرکز می کنند. برخی از ابتکارات کلیدی پایداری در صنعت کاشی عبارتند از:

4.1. منبع یابی مواد

بسیاری از تولیدکنندگان کاشی استفاده از مواد داخلی و محلی را برای کاهش ردپای کربن مرتبط با حمل و نقل در اولویت قرار می دهند. آنها همچنین ممکن است مواد بازیافتی مانند شیشه یا گرانیت را در فرمولاسیون کاشی خود بگنجانند.

4.2. بهره وری انرژی

تولید کاشی به مقدار قابل توجهی انرژی به ویژه در طول فرآیند پخت نیاز دارد. تولیدکنندگان به طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای بهبود بهره‌وری انرژی هستند، مانند استفاده از گرمای کوره‌ها در سایر بخش‌های فرآیند تولید یا استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی.

4.3. کاهش ضایعات

کارخانه‌های کاشی مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداقل ضایعات را تولید کنند و مواد اضافی در فرآیند تولید مجدداً استفاده شوند. به عنوان مثال، آب از خطوط لعاب اغلب به منطقه آماده سازی خاک رس برگشت داده می شود.  و ضایعات کاشی فشرده و لعاب داده شده.  به فرمول بدنه کاشی اضافه می شود.

4.4. جبران انتشار کربن

برخی از تولیدکنندگان کاشی یا سرامیک سازی ، انتشار کربن خود را از طریق مشارکت با سازمان هایی مانند صندوق کربن، پاچاما و Climate Neutral جبران می کنند. این ابتکارات به جبران انتشار گازهای گلخانه ای از جنبه های مختلف کسب و کار، از جمله تامین مواد خام، فرآیندهای تولید، و حمل و نقل کمک می کند.

4.5. گواهینامه و استانداردهای صنعت

بسیاری از تولیدکنندگان کاشی یا سرامیک سازی  متعهد به رعایت یا فراتر از استانداردهای صنعتی برای پایداری و عملکرد زیست محیطی هستند. این ممکن است شامل گواهینامه هایی مانند وضعیت B Corporation یا مطابقت با دستورالعمل های LEED (رهبری در طراحی انرژی و محیطی) باشد.

سرامیک سازی کارخانه

5. رتبه بندی کیفیت و عملکرد

همه کاشی ها برای هر کاربردی مناسب نیستند و انتخاب نوع کاشی مناسب برای نیازهای خاص شما ضروری است. سازندگان اغلب از سیستم های رتبه بندی بر اساس استانداردهای انجمن تست و مواد آمریکا (ASTM) برای کمک به مصرف کنندگان در تصمیم گیری آگاهانه استفاده می کنند. این رتبه بندی ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

5.1. مقاومت در برابر سایش

این رتبه بندی دوام کلی کاشی و مقاومت آن در برابر سایش و پارگی را اندازه گیری می کند. کاشی ها به پنج کلاس طبقه بندی می شوند که کلاس 1 فقط برای کاربردهای دیواری مناسب است و کلاس 5 می تواند در برابر ترافیک سنگین و فوق سنگین مقاومت کند.

5.2. مقاومت در برابر لغزش

مقاومت در برابر لغزش با ضریب اصطکاک کاشی (COF) اندازه گیری می شود که مقادیر COF بالاتر نشان دهنده سطح مقاوم تر در برابر لغزش است. این یک عامل ضروری است که باید هنگام انتخاب کاشی های کف برای مناطق مرطوب مانند حمام یا آشپزخانه در نظر گرفت.

5.3. رتبه بندی های دیگر

سازندگان همچنین ممکن است برای سایر جنبه‌های عملکرد مانند مقاومت در برابر خراش، جذب رطوبت، مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر شکستگی رتبه‌بندی کنند.

6. نتیجه گیری

تولید کاشی فرآیند پیچیده ای است.  که طی قرن ها برای ایجاد طیف متنوعی از محصولات بادوام، جذاب و پایدار تکامل یافته است. با ادامه رشد تقاضا برای مصالح ساختمانی پایدار، تولیدکنندگان کاشی به طور فزاینده ای بر کاهش اثرات زیست محیطی خود و ارائه گزینه های سازگار با محیط زیست برای مصرف کنندگان تمرکز می کنند. با درک انواع مختلف کاشی‌ها، فرآیند تولید و جنبه‌های پایداری تولید کاشی، می‌توانید هنگام انتخاب کاشی مناسب برای خانه یا پروژه تجاری خود تصمیمات آگاهانه بگیرید.

برای خرید سرامیک کلیک کنید (( سرامیک فتوحی ))

دیدگاهتان را بنویسید