مقالات

چگونه گاز رومیزی را نصب کنیم

چگونه گاز رومیزی را نصب کنیم

اجاق گاز خود را در 6 مرحله وصل کنید

چگونه گاز رومیزی را نصب کنیم

قبل از پختن غذاهای تازه روی اجاق گاز جدید، ابتدا باید اجاق گاز را به منبع گاز وصل کنید. این کار را می توانید با اتصال شیلنگ گاز به اجاق گاز و منبع گاز آشپزخانه انجام دهید. در این مقاله می توانید نحوه اتصال اجاق گاز را در 6 مرحله مطالعه کنید.

چه چیزی نیاز دارید؟

برای اتصال اجاق گاز به وسایل زیر نیاز دارید:

شیلنگ گاز جدید از جنس استنلس استیل (شلنگ گاز لاستیکی فقط برای اجاق گازهای مستقل مناسب است)
کانکتور گاز (آداپتور)
نوار گاز
یک آچار

مرحله 1: گاز را ببندید

شیر گاز در آشپزخانه شما، نزدیک اتصال گاز شما قرار دارد. شیر آب را عمود بر لوله بچرخانید. بعدش بسته میشه

مرحله 2: کانکتور گاز را قرار دهید

شلنگ گاز معمولاً مستقیماً روی اجاق گاز شما قرار نمی گیرد. به همین دلیل یک کانکتور گاز قرار می دهید. قبل از انجام این کار، ابتدا انتهای اتصال گاز اجاق گاز را بچسبانید. به این ترتیب از نشتی جلوگیری می کنید. چند لایه نوار را با چرخش نخ بمالید. اگر نوار چسب گیر کرده است، کانکتور گاز را وصل کرده و با آچار محکم کنید. سفت کردن خوب است، اما نه بیش از حد. آیا شیلنگ گاز شما مستقیماً روی اجاق گاز قرار می گیرد؟ سپس مستقیماً به مرحله 3 بروید

مرحله 3: شیلنگ گاز را به اجاق گاز وصل کنید

بررسی کنید که آیا حلقه لاستیکی در شیلنگ گاز وجود دارد و شیلنگ گاز را روی اجاق گاز پیچ کنید. شیلنگ گاز را با آچار محکم ببندید. اگر در شیلنگ گاز لاستیک وجود ندارد، ابتدا یک لایه نوار چسب بزنید تا از نشتی جلوگیری شود. با چرخش کانکتور گاز، نوار را در جهت عقربه های ساعت بچسبانید. نوار را چند بار بچرخانید. پس از این، شیلنگ گاز را روشن کنید. توجه: در صورت وجود حلقه لاستیکی در شیلنگ گاز هرگز نوار چسب بزنید. به دلیل اصطکاک، نشتی ممکن است رخ دهد

مرحله 4: شیلنگ گاز را روی گاز بچرخانید

اکنون شیلنگ گاز را روی منبع گاز آشپزخانه وصل کنید. در اینجا نیز همین امر صدق می کند: اگر در شیلنگ گاز لاستیک وجود دارد، آن را مستقیماً روی شیر گاز وصل کنید. با آچار محکم ببندید. اگر شیلنگ گاز حلقه لاستیکی ندارد ابتدا انتهای شیر گاز را با چسب بچسبانید. این کار را دوباره در جهت عقربه های ساعت با چرخش انجام دهید و دو لایه نوار چسب بزنید. سپس شیلنگ گاز را با آچار محکم کنید.

مرحله 5: نشت را بررسی کنید

ساده ترین راه برای بررسی نشتی اتصال گاز با صابون است. آب صابون را با مواد شوینده یا صابون دست درست کنید. به کل محل اتصال از دیوار تا اجاق گاز آب صابون بزنید. شیر گاز را باز کنید. به دنبال حباب های کوچک باشید. هیچ اتفاقی نمی افتد؟ عالی است، اتصال شما بدون نشت است. اگر حباب‌ها ظاهر شدند، مرحله اتصال را دوباره اجرا کنید. توجه: قبل از شروع مجدد، شیر گاز را دوباره ببندید.

مرحله 6: کانکتور را به سوکت وصل کنید

بعد از اینکه شلنگ گاز را وصل کردید، کانکتور را به پریز وصل کنید. کابل و کانکتور به اجاق گاز وصل شده است. بنابراین لازم نیست خودتان آن را وصل کنید. برای این کار نیازی به برقکار ندارید.

نحوه نصب اجاق گاز

چگونه گاز رومیزی را نصب کنیم

نصب اجاق گاز آسان است. اما شما به برخی ابزارها و دانش نیاز خواهید داشت. شما به یک پیچ گوشتی ، یک آچار، یک لوله گاز و مقداری ژل درزگیر برای اتصالات لوله نیاز دارید.

اگر در مورد نصب شک دارید، باید با کمک یک تکنسین آن را انجام دهید.

چگونه گاز رومیزی را نصب کنیم؟ آیا دشوار است؟

نصب اجاق گاز می تواند دشوار باشد و اغلب بهتر است به یک متخصص سپرده شود. برای نصب اجاق گاز، باید یک گازساز دارای مجوز این کار را برای شما انجام دهد. این به این دلیل است که هنگام نصب یک دستگاه گازسوز باید اقدامات احتیاطی بسیاری را رعایت کرد.

اجاق گاز برای بسیاری از صاحبان خانه محبوب است زیرا توزیع یکنواخت گرما را ارائه می دهد.  که همیشه با اجاق های برقی امکان پذیر نیست.

الزامات ترخیص اجاق گاز

با این حال، هنگام انتخاب یک اجاق گاز، یکی از نکات مهم، فاصله لازم از مواد قابل احتراق است. برای نصب ایمن اجاق گاز باید حداقل فاصله ها رعایت شود. این ترخیص ها برای جلوگیری از آتش سوزی و سایر خطرات ایمنی وجود دارد.

برخی از الزامات رایج ترخیص عبارتند از:

●600mm از یک سطح قابل احتراق به صورت عمودی
فاصله 20 میلی متری از سطح قابل احتراق به صورت افقی
● فاصله 750 میلی متری تا فن اگزوز

نحوه نصب اجاق گاز – راهنمای مختصر

تعویض صفحه اجاق گاز یا نصب یک اجاق گاز جدید کار سختی نیست، اما برای انجام آن به ابزارها و مهارت هایی نیاز دارید.

در اینجا متداول ترین مراحل و نکاتی است که در صورت نصب اجاق گاز به تنهایی باید رعایت کنید.

حتما اندازه آن را بررسی کنید تا متوجه شوید که اجاق گاز مناسب است یا نه.

صفحه آشپزخانه موجود را بردارید

اگر آشپزخانه شما از قبل یک اجاق گاز موجود دارد، ابتدا باید آن را بردارید.

ابتدا منبع گاز اجاق گاز را در شیر خاموش کنید. منبع گاز و اتصال برق درست زیر اجاق گاز قرار می گیرد.

از آچار خود برای شل کردن و جدا کردن خط گاز انعطاف پذیر از آداپتور برنجی روی اجاق گاز استفاده کنید. در نهایت، آداپتور برنجی را از لوله گاز اجاق گاز باز کرده و خارج کنید.

ممکن است لازم باشد اجاق گاز را فشار دهید تا از برش خارج شود.

مطمئن شوید که ابزار مناسب برای کار را دارید. شما به یک جفت آچار نیاز دارید، یکی برای جا دادن به خط گاز قابل انعطاف و یکی برای جا دادن آداپتور برنجی که به لوله گاز اجاق گاز پیچ شده است.

اگر یک صفحه گازی جدید در آشپزخانه جدیدی نصب می کنید، می توانید از مرحله بالا صرف نظر کنید.

پیشخوان را آماده کنید

برای نصب اجاق گاز، ابتدا باید کانتر و اطراف اجاق گاز را تمیز کنید. هر گونه چربی یا درزگیر سیلیکونی قدیمی را روی لبه های صفحه آشپزخانه قدیمی پاک کنید. در مرحله بعد، شما باید سطح میز را آماده کنید. این ممکن است شامل بریدن یک سوراخ در میز برای خط گاز و نصب یک کانتر جدید باشد.

تست کنید که آیا صفحه آشپزخانه جدید مناسب است یا خیر

برای بررسی اینکه آیا اجاق گاز جدید شما متناسب با بریدگی است یا خیر، کافی است به آرامی اجاق گاز را روی بریدگی بیندازید. اگر درست وارد شد، می‌توانید بدون هیچ مشکلی با مرحله بعدی جلو بروید.

اگر اجاق گاز شما دارای براکت است، اکنون می توانید آن ها را جا دهید.

کانکتور را به خط گاز پیچ کنید

هنگام کار با خطوط گاز، مهم است که از اتصالات صحیح استفاده کنید و از ضد نشت بودن آنها اطمینان حاصل کنید. یکی از راه های انجام این کار این است که قبل از پیچاندن اتصالات کانکتور، انتهای بدون تراش اتصالات اتصال را بچسبانید. حتما از نوار تفلون برای چسباندن محکم استفاده کنید. علاوه بر این، هرگز توصیه نمی‌شود که مهره‌ها را روی اتصالات یا لوله‌های مشکی بپیچانید زیرا به مرور زمان نشتی دارند.

در صورت وجود منبع برق را وصل کنید

هنگام نصب اجاق گاز خود باید منبع برق را وصل کنید. سیم برق باید طوری کشیده شود که روی لبه‌های تیز ساییده نشود، لوله‌ها را مسدود نکند، یا پایین آمدن نهایی اجاق گاز در دهانه میز آن قرار نگیرد.

مراقب باشید: به احتمال زیاد، سازنده اجاق گاز شما مشخص می کند که سیم برق باید به یک ظرف برقی که به درستی با سیم و به زمین متصل شده باشد، وصل شود. این ظرف معمولاً در زیر پیشخوان قرار دارد و برای این منظور در نظر گرفته شده است. سیم را اصلاح نکنید و در اتصالات زمین تقلب نکنید.

 

تنظیم کننده گاز و لوله های تامین گاز را به اجاق گاز وصل کنید

باید از یک تنظیم کننده گاز در پایین اجاق گاز استفاده کنید. علامت های فلش روی رگولاتور را می بینید که به ما می گوید این طرف رگلاتور باید به سمت اجاق گاز باشد.

برای تعمیر رگولاتور مقداری درزگیر لوله تفلون بمالید و رگلاتور را روی لوله قرار دهید و از آچار برای سفت کردن آن استفاده کنید.

سپس باید کانکتوری را اضافه کنید که سیلندر LPG را به اجاق گاز متصل می کند. و همیشه از ترکیب اتصال لوله به محل اتصال استفاده کنید.

اکنون باید لوله فشرده سازی را با آچار نصب کنید.

اکنون می توانید رگولاتور را قبل از قرار دادن اجاق گاز در برش وصل کنید. یا می توانید پس از قرار دادن اجاق گاز در کات اوت، رگلاتور و لوله گاز را وصل کنید.

نشت گاز را بررسی کنید

از یک مایع تشخیص نشت در هر مفصل استفاده کنید تا بررسی کنید که آیا نشت گاز وجود دارد یا خیر. برای انجام این آزمایش نیز می توانید از آب صابون استفاده کنید. اگر حباب می بینید، به این معنی است که گاز در حال نشت است.

اگر بوی گاز به مشام می رسد یا حباب می بینید، باید اتصال را قطع کنید. و ابتدا بررسی کنید که چرا نشت گاز اتفاق می افتد.

در بیشتر مواقع، کمی بیشتر سفت شدن محل اتصال با مواد درزگیر انجام می شود.

اما اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، برای جلوگیری از هر گونه خطر خطرناک، از یک تکنسین کمک بگیرید تا مشکل را حل کند.

تست نهایی نصب اجاق گاز

هر کدام از مشعل ها را یکی یکی روشن کنید. در ابتدا باید کمی به آن زمان بدهید تا ابتدا تمام هوا خارج شود. و اگر دیدید اجاق گاز روشن شده کار شما تمام شده است.

با این حال، تمام مشعل های گاز را بررسی کنید.

در صورت مشاهده شعله های ناهموار، باید درپوش های مشعل را تنظیم کنید.

خرید گاز رومیزی

دیدگاهتان را بنویسید