مقالات

محافظت از چوب در فضای باز

محافظت از چوب در فضای باز

محافظت از چوب در فضای باز

همه ما از شگفتی های و محافظت از چوب در فضای باز چوب به عنوان یک مصالح ساختمانی آگاه هستیم. اما برای حفظ ظاهر زیبای طبیعی آن در هنگام استفاده در فضای باز، لازم است. از یک لکه/درزگیر برای محافظت از آن در برابر طبیعت استفاده کنیم. از کپک و اشعه ماوراء بنفش گرفته تا هجوم حشرات و پوسیدگی، تهدیدات چوب بسیار زیاد است. انتخاب درزگیر مناسب، آماده‌سازی چوب برای رنگ‌آمیزی و استفاده مناسب از محصول برای دستیابی به بهترین نتایج برای ایوان، آلاچیق، عرشه، حصار یا هر سازه‌ای در فضای باز مهم هستند.

اگر در مورد لکه های چوبی نگهدارنده صحبت می کنیم.  لکه های روغنی صحبت می کنیم. تفاوت های بزرگ این است که تا چه حد طول عمر را با سهولت استفاده عوض می کنید. لکه هایی که استفاده از آنها بسیار آسان است ممکن است مدت زیادی دوام نیاورد و ممکن است باعث کاهش متراژ مربع در هر گالن شود. از سوی دیگر، برخی از مارک‌های بادوام‌تر ممکن است از روغن‌های خشک‌کننده سخت‌تری استفاده کنند. که ممکن است قبل از استفاده مجدد به آماده‌سازی یا جداسازی شدیدتری نیاز داشته باشند. این در واقع جایی است که آرمسترانگ-کلارک نامی برای خود دست و پا کرده است. استفاده، نگهداری و استفاده مجدد بسیار آسان است و در عین حال تا زمانی که لکه ها با روغن های خشک کننده سخت تر باقی می مانند.

چه مراحل مقدماتی را قبل از استفاده از لکه/سیلر چوب در یک پروژه در فضای باز توصیه می کنید؟

این یک سوال عالی است. دلیل آن این است که سناریوهای مختلف الزامات متفاوتی دارند. به عنوان مثال، اگر مشکل کپک یا کپک سطحی دارید، می خواهید از یک پاک کننده مبتنی بر سفید کننده برای از بین بردن رشد روی سطح استفاده کنید. گنجاندن سورفکتانت با سفید کننده می تواند به کشیدن سفید کننده به چوب کمک کند. اگر در عمق چوب مشکل کپک یا کپک دارید، باید از یک محصول با نفوذ عمیق تر باشد.

با این حال، اگر مشکل تانن دارید، سفید کننده به شما کمکی نمی کند، شما به یک پاک کننده (یا پاک کننده/روشن کننده) مبتنی بر اسید اگزالیک نیاز دارید. فقط اسید اگزالیک به از بین بردن لکه های تانن و زنگ کمک می کند. اسید اگزالیک برای از بین بردن کپک یا کپک کاری انجام نمی دهد.

اگر می‌خواهید بهترین تمیز کردن را انجام دهید تا مطمئن شوید که همه چیز را حل کرده‌اید، می‌خواهید از یک فرآیند دو مرحله‌ای استفاده کنید. مرحله اول تمیز کردن مبتنی بر سفید کننده است (اغلب پرکربنات سدیم به خوبی کار می کند مگر اینکه مشکل کپک یا کپک جدی تری داشته باشید) و به دنبال آن تمیز کردن اسید اگزالیک است.

اگر نیازی به رسیدگی به کپک، کپک یا تانن ندارید، چند چیز دیگر باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال: رنگ نهایی که می خواهید به دست آورید چیست؟ اگر از لکه خاکستری استفاده می کنید، لزوماً نمی خواهید با اسید اگزالیک / روشن کننده پاک کننده تمیز کنید. اسید اگزالیک رنگ بلوند طبیعی تری را به چوب باز می گرداند، که رنگ را در جهتی متفاوت از جایی که می خواهید.  با لکه خاکستری تغییر دهید، تغییر می دهد. در این شرایط می‌خواهید از یک پاک‌کننده مبتنی بر سفیدکننده استفاده کنید تا چوب خاکستری بماند.

رایج ترین اشتباهات برنامه ای که می بینید توسط کاربران بی تجربه انجام می شود چیست؟ بهترین شیوه ها را توصیه می کنید؟

اشتباه شماره یک کاربران بی تجربه این است که فکر می کنند “بیشتر بهتر است.” بگذارید چوب به شما بگوید که چوب چقدر می تواند جذب کند. شما می توانید با انجام یک آزمایش با یک قوطی نمونه به این امر دست یابید. هنوز چند برند وجود دارند که هنوز آنها را به صورت رایگان ارائه می کنند.

آیا نوع گونه چوب تاثیری در پذیرش لکه چوب دارد؟

قطعاً، به خصوص اگر از چوب های سخت عجیب و غریب صحبت کنیم. چوب های سخت عجیب و غریب دارای ساختار سلولی بسیار سفت و محکمی هستند که صرف نظر از اینکه چوب چقدر قدیمی و فرسوده است، لکه را مهار می کند. به عنوان مثال، ipe آنقدر متراکم است که نمی سوزد و شناور نمی شود. بیشترین مقداری که یک لکه در آیپ جذب می شود به ضخامت یک تصویر کوچک است. همچنین، گونه هایی مانند چوب سرخ و سرو قرمز غربی دارای غلظت بیشتری از روغن طبیعی هستند، بنابراین ممکن است پس از نصب مدت بیشتری طول بکشد تا لکه را بپذیرند.

بعد از اعمال لکه/سیلر روی چوب فضای باز، چه مراحل نگهداری را توصیه می کنید؟ آیا پاک کننده ها یا مواد شیمیایی خاصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد؟

حداقل یک بار در ماه عرشه خود را بشویید، جارو بکشید یا باد کنید. گرد و غبار، خاک و گرده می توانند روی سطح جمع شوند و در نهایت منجر به کپک سطحی و رشد کپک شوند.

محافظت از چوب در فضای باز

اگر مشکلی با کپک یا جلبک دارید، چند هفته یک بار در سال به استفاده از “Spray-and-Forget” یا “Wet-and-Forget” توجه کنید.

برای برخی از لکه ها، تمیز کردن با سفید کننده لکه را از بین می برد. توصیه من این است که با سازنده لکه تماس بگیرید که چه چیزی برای تمیز کردن چوب اعمال شده با محصول آنها بهترین کار را انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید