صنعت ساختمان

فرق کاشی و سرامیک

فرق کاشی و سرامیک

سرامیک و کاشی

ما بارها با کاشی و سرامیک برخورد کرده ایم.  یا از آن در خانه و محل کار استفاده کرده ایم. اما اکثر ما به خوبی از تفاوت کاشی و سرامیک آگاه نیستیم. در این مقاله کوتاه سعی داریم. تفاوت این دو محصول را توضیح دهیم.

کاشی قطعه ای از سنگ مصنوعی است. که طول و عرض آن متفاوت است. و ضخامت آن حدود چند میلی متر است. یک طرف کاشی سفالی و استخوانی است. و طرف دیگر یا روی کاشی لعابدار سطحی صیقلی و براق دارد.
کلمه “کاشی” از کلمه لاتین (Tegula) گرفته شده است.  که مترادف با TUILE فرانسوی به معنی گل پشت بام پخته و کلمه انگلیسی TILE به معنای پوشاندن ساختمان است.

فرق کاشی و سرامیک

سرامیک چیست؟

سرامیک نامی است.  که به تمام جامدات معدنی و غیر فلزی دارد.  مواد متشکل از خاک رس و فلدسپات (یک کانی کریستالی متشکل از سیلیکات های آلومینیوم، سدیم، پتاسیم و کلسیم موجود در سنگ های آذرین) در دماهای بالا تشکیل شده.  و توسط توده ای شیشه مانند به هم چسبیده اند.  به آنها سرامیک می گویند.  سرامیک ها بسیار سخت و نامحلول و غیر قابل نفوذ هستند.
واژه سرامیک از ریشه یونانی آن KERAMOS به معنای سفال سفالی و چیزی برای سوزاندن گرفته شده است.

اما در زبان عامیانه به کاشی هایی که روی دیوار کار می کنند «کاشی» و به کاشی هایی که در کف ساختمان کار می شود «سرامیک» می گویند.

تفاوت کاشی و سرامیک؟

تفاوت اصلی کاشی و سرامیک در استحکام آن است. کاشی به دلیل ظرافت بیشتر و وزن پرس کمتر روی بدنه کار می شود اما سرامیک به دلیل پرس سنگین تر و استحکام بیشتر روی کف کار می شود.

کاشی مقاومت کمی در برابر فشار، سرما و گرما دارد. و برای محیط های بسته و دیوارهایی که از پشت رطوبت ندارند.  استفاده می شود. کاشی به دلیل درصد جذب آب بالای آن نسبت به سرامیک ها برای کار روی دیوار و ارتفاع راحت تر و راحت تر است.

سرامیک ها نسبت به کاشی ها در برابر فشار، سرما و گرما و رطوبت بسیار مقاوم هستند.  و به همین دلیل برای کف استفاده می شوند.  اما نوع خاصی از سرامیک به نام چینی را می توان در فضای باز نیز استفاده کرد.  جذب آب سرامیک بسیار کم و چینی در حدود صفر است.  به همین دلیل استفاده از آنها بر روی دیوار و ارتفاع کار بسیار دشوار است.

پس با توجه به کاربرد مورد نظر خود در انتخاب کاشی و سرامیک دقت کنید.

فرق کاشی و سرامیک

تفاوت ظاهری کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک از نظر ظاهری شباهت های زیادی دارند.  اگرچه از نظر ظاهری نیز می توان آنها را متمایز کرد.  خاک رس سرامیکی معمولاً به دلیل پخت بیشتر ضخیم تر است.  و سرامیک ها ضخیم تر از کاشی هستند.

برای خرید کاشی و سرامیک کلیک کنید.

کاشی               سرامیک

دیدگاهتان را بنویسید