مقالات

سرامیک چیست و تاریخچه آن در ایران و اروپا

سرامیک چیست

سوالی که پیش می آید سرامیک چیست ؟ در پاسخ به این سوال ، سرامیک ها معمولاً پوشش های نازک، مربع یا مستطیلی هستند.  که از مواد سایش سختی مانند سنگ، فلز، خاک رس پخته یا حتی شیشه ساخته می شوند.  آنها معمولاً در یک آرایه در جای خود ثابت می شوند.  تا سقف ها، کف ها، دیوارها، لبه ها یا سایر اشیاء مانند میزها را بپوشانند.  از طرف دیگر، سرامیک گاهی اوقات می تواند.  به واحدهای مشابه ساخته شده.  از مواد سبک وزن مانند پرلیت، چوب و پشم معدنی اشاره داشته باشد.  که معمولاً برای کاربردهای دیوار و سقف استفاده می شود. به معنای دیگر، کاشی یک کاشی ساختمانی یا شیء مشابه است.  مانند شمارنده‌های مستطیلی که در بازی‌ها استفاده می‌شوند.  این کلمه از کلمه فرانسوی tuile گرفته شده.  که به نوبه خود از کلمه لاتین tegula به معنای سرامیک سقفی است.  که از خاک رس پخته شده تشکیل شده است.

سرامیک ها اغلب برای تشکیل پوشش‌های دیوار و کف استفاده می‌شوند.  و می‌توانند از سرامیک های مربعی ساده تا پیچیده یا موزاییک‌ها متغیر باشند.  معمولاً برای مصارف داخلی لعاب می شوند و برای سقف بدون لعاب هستند، اما مواد دیگری مانند شیشه، چوب پنبه، بتن و سایر مواد مرکب و سنگ نیز معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند. سنگ سرامیک معمولاً مرمر، اونیکس، گرانیت یا تخته سنگ است. کاشی‌های نازک‌تر را می‌توان روی دیوارها به کار برد تا روی کف، که به سطوح بادوام‌تری نیاز دارند که در برابر ضربه مقاومت کنند.

تولید جهانی کاشی و سرامیک، بدون احتساب کاشی سقف، 12.7 میلیارد متر مربع در سال 2019 برآورد شد.

سرامیک چیست

کاشی کاری تزیینی و آجر رنگی

کاشی کاری تزئینی یا هنر کاشی کاری را باید از موزاییک متمایز و جایی که اشکال از تعداد زیادی نساجی ریز و نامنظم، هر یک از یک رنگ، معمولاً از شیشه یا گاهی سرامیک یا سنگ ساخته شده است. الگوهای سرامیک مختلفی مانند شاه ماهی، مبهم، آفست، مشبک، انباشته، چرخ سنجاق، پارکت ورسای، سبد بافی، سرامیک های هنری، مورب، شورون و کاستیک وجود دارد که می‌توانند از نظر اندازه، شکل، ضخامت و رنگ متفاوت باشند.

خاورمیانه باستان

اولین شواهد آجر لعابدار، کشف آجرهای لعابدار در معبد عیلامی در چغازنبیل است.  که مربوط به قرن سیزدهم قبل از میلاد است.  آجرهای لعابدار و رنگی برای ساختن نقش برجسته در بین النهرین باستان، معروفترین دروازه ایشتار بابل (حدود 575 پیش از میلاد)، که اکنون بخشی از آن در برلین بازسازی شده.  و بخشهایی در جاهای دیگر دارد، استفاده می شد. صنعتگران بین النهرینی برای کاخ های امپراتوری ایران مانند تخت جمشید وارد می شدند.

استفاده از آجر خشک شده یا خشت، روش اصلی ساخت و ساز در بین النهرین بود.  جایی که گل رودخانه به وفور در امتداد دجله و فرات یافت می شد.  در اینجا کمیاب بودن سنگ ممکن است.  انگیزه ای برای توسعه فناوری ساخت آجرهای کوره ای برای استفاده به عنوان جایگزین باشد. برای تقویت دیوارهای ساخته شده.

از آجرهای خشک شده در آفتاب، آجرهای پخته شده به عنوان پوسته محافظ بیرونی برای ساختمان های مهم تری مانند معابد، کاخ ها، دیوارهای شهر و دروازه ها مورد استفاده قرار گرفتند. ساخت آجر پخته یک تکنیک پیشرفته سفالگری است. آجرهای پخته شده توده های جامد خاک رس هستند.  که در کوره ها تا دمای بین ۹۵۰ درجه تا ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد گرم می شوند.  و آجر پخته شده به خوبی یک شی بسیار بادوام است. مانند آجرهای خشک شده در قالب های چوبی ساخته می شدند.  اما برای آجرهایی با تزئینات برجسته باید قالب های مخصوصی ساخته می شد.

ایران باستان

نقش برجسته با سرامیک های آجری لعابدار، از تزئینات هخامنشی کاخ داریوش شوش.

امپراتوری هخامنشی ساختمان‌ها را با سرامیک های آجری لعاب‌دار تزئین می‌کرد.  از جمله کاخ داریوش بزرگ در شوش، و ساختمان‌های تخت جمشید.

امپراتوری بعدی ساسانی از سرامیک هایی با طرح‌های هندسی، گل‌ها، گیاهان، پرندگان و انسان‌ها با لعاب تا یک سانتی‌متر استفاده می‌کرد.

مسجد امام در اصفهان، ایران

سرامیک چیست

موزاییک های اولیه اسلامی در ایران عمدتاً از تزئینات هندسی مساجد و مقبره ها با آجر لعابدار تشکیل شده است.  سرامیک کاری فیروزه ای معمولی در قرن 10-11 رایج شد.  و بیشتر برای کتیبه های کوفی دیوار مسجد استفاده می شود. مسجد سید اصفهان (1122 م)، گنبد مراغه (1147 م) و مسجد جامع گناباد (1212 م) از بهترین نمونه‌ها هستند.  گنبد مسجد جامع عتیق قزوین نیز مربوط به این دوره است.

سرامیک چیست

عصر طلایی سرامیک کاری ایرانی در زمان امپراتوری تیموری آغاز شد. در تکنیک موراق، سرامیک های تک رنگ را به قطعات هندسی کوچک برش می‌دادند.  و با ریختن گچ مایع بین آن‌ها سرهم می‌کردند. این پانل ها پس از سفت شدن بر روی دیوار ساختمان ها مونتاژ می شدند. اما موزاییک به مناطق مسطح محدود نمی شد. از سرامیک ها برای پوشاندن سطوح داخلی و خارجی گنبدها استفاده می شد.  نمونه‌های برجسته تیموری از این تکنیک عبارتند از: مسجد جامع یزد (1324-1365م)، مسجد گوهرشاد (1418م)، مدرسه خان در شیراز (1615م.) و مسجد مولانا (1444م).

از دیگر تکنیک‌های مهم سرامیک کاری در این زمان می‌توان به سرامیک های گیره با گیره سفید یا تسمه‌هایی اشاره کرد.

نمونه ها

محراب ها به عنوان کانون مساجد معمولاً مکان هایی بودند که در آن پیچیده ترین کاشی کاری ها قرار می گرفت.  محراب قرن چهاردهمی در مدرسه امامی اصفهان نمونه برجسته ای از پیوند زیبایی شناختی هنر خوشنویس اسلامی و تزیینات انتزاعی است.  طاق نوک تیز، قاب طاقچه محراب، دارای کتیبه ای به خط کوفی است.  که در قرآن قرن نهم استفاده شده است.

یکی از شناخته شده ترین شاهکارهای معماری ایران، مسجد شاه اصفهان از قرن هفدهم است.  گنبد آن نمونه بارز موزاییک سرامیک  است.  و سالن نماز زمستانی آن یکی از بهترین مجموعه‌های سرامیک  کوئردا سکا در جهان را در خود جای داده است.  برای پوشاندن اشکال پیچیده سالن با الگوهای موزائیک سازگار، باید انواع سرامیک های متنوعی تولید می‌شد.  نتیجه یک پیروزی تکنولوژیک و همچنین نمایش خیره کننده زیورآلات انتزاعی بود.

تاریخ سرامیک

در دوره صفویه، تزیینات معرق اغلب با تکنیک هفت رنگ (هفت رنگ) جایگزین می شد.  تصاویر بر روی سرامیک های مستطیلی ساده نقاشی شده، لعاب داده شده و سپس پخته شده است.  علاوه بر دلایل اقتصادی، روش هفت رنگ آزادی بیشتری به هنرمندان می داد.  و زمان کمتری هم می گرفت. تا دوره قاجار که پالت رنگ ها توسط زرد و نارنجی گسترش یافت، رواج داشت.  هفت رنگ سرامیک هفت رنگ معمولاً سیاه، سفید، اولترامارین، فیروزه ای، قرمز، زرد و حنایی بود.

سنت ایرانی ادامه یافت و در بسیاری از نقاط جهان اسلام، به ویژه سفال های ایزنیک ترکیه تحت امپراتوری عثمانی در قرن های 16 و 17 گسترش یافت.  کاخ‌ها، ساختمان‌های عمومی، مساجد و مقبره‌های توربه به‌شدت با نقش‌های رنگارنگ بزرگ، معمولاً با نقوش گل، و فریزهایی با پیچیدگی شگفت‌انگیز، از جمله نقوش گل و خوشنویسی و همچنین نقش‌های هندسی تزئین شده بودند.

بناهای تاریخی و زیارتگاه‌های مزین

ساختمان های اسلمی در بخارا در آسیای مرکزی (قرن 16-17) نیز تزئینات گلی بسیار پیچیده ای را به نمایش می گذارند.  در جنوب آسیا، بناهای تاریخی و زیارتگاه‌های مزین به کاشی‌کاری سرامیک از ایران به یکی از ویژگی‌های بارز زیارتگاه‌های مولتان و سند تبدیل شد.  مسجد وزیرخان در لاهور به عنوان یکی از شاهکارهای آثار سرامیک از دوره مغول برجسته است.

سنت زلیج عربی شمال آفریقا از سرامیک های رنگی کوچک با اشکال مختلف برای ساختن الگوهای هندسی بسیار پیچیده استفاده می کند. در نیمه راه موزاییک است.  اما از آنجایی که اشکال مختلف باید دقیقاً به هم متصل شوند.  زیر سرامیک کاری قرار می گیرد.  استفاده از زمین های کوچک شیشه ای رنگی نیز آن را بیشتر شبیه میناکاری می کند.  اما با سرامیک به جای فلز به عنوان تکیه گاه.

این اصطلاح هم یک اصطلاح ساده پرتغالی و اسپانیایی  است.  و هم اصطلاحی برای سرامیک کاری های بعدی به پیروی از سنت. برخی از آزوجلوها نقوش هندسی یا نقوش رویشی در مقیاس کوچک هستند.  برخی تک رنگ آبی و بسیار تصویری هستند.  و برخی هیچ کدام از این دو نیستند. دوره باروک صحنه های نقاشی شده.  بسیار بزرگی را روی سرامیک ها، معمولاً به رنگ آبی و سفید، برای دیوارها ایجاد کرد. آزوله‌ها در معماری آمریکای لاتین نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

تأثیر قرون وسطی بین سرامیک کاری خاورمیانه و سرامیک کاری در اروپا عمدتاً از طریق ایبریای اسلامی و امپراتوری های بیزانس و عثمانی بود. گفته می شود.

سرامیک های سوزاندار قرون وسطایی از چند رنگ خاک رس ساخته می‌شدند.  شکل می‌گرفتند و با هم پخته می‌شدند.  تا الگویی را تشکیل دهند.  که به جای نشستن روی سطح، درست از ضخامت کاشی عبور می‌کرد.  و بنابراین از بین نمی‌رفت.

شبه قاره هند باستان

از بقایای باستانی کالیبانگان، بالاکوت و آهلادینو، اتاق‌هایی با کف‌های سرامیک کاری‌شده.  از خشت و تزئین شده با نقش‌های دایره‌ای هندسی کشف شده است.

سرامیک کاری در قرن دوم توسط پادشاهان سینهالی سریلانکا باستان، با استفاده از سنگ صاف و صیقلی که بر روی کف و استخرهای شنا گذاشته می شد.  استفاده می شد. تکنیک‌ها و ابزار سرامیککاری پیشرفته است.  که نشان از کار خوب و تناسب نزدیک سرامیک ها دارد. سقف ها با سرامیک های قرمز، سفید، زرد، فیروزه ای و قهوه ای سرامیک کاری شده بود. سرامیک هایی از برنز نیز وجود داشت. همچنین دارای یک دروازه استادانه ساخته شده از چوب و آجر سنگ تراشی با سقف های متعدد سرامیک . میله های چوبی عظیمی که امروزه باقی مانده اند، این را نشان می دهند.

اروپای قرون وسطی

اروپای قرون وسطی به طور قابل توجهی از سرامیک های رنگ‌شده استفاده می‌کرد و گاهی طرح‌های بسیار پیچیده‌ای را تولید می‌کرد که تعداد کمی از آن‌ها باقی مانده است. داستان های مذهبی و دنیوی به تصویر کشیده شد. سرامیک های خیالی با صحنه‌های عهد عتیق که در بشارت 1434 یان ون آیک در واشنگتن روی زمین نشان داده شده‌اند، نمونه‌ای هستند. «سرامیک های ترینگ» قرن چهاردهم در موزه بریتانیا صحنه‌هایی از دوران کودکی از زندگی مسیح را نشان می‌دهد.  احتمالاً برای دیوار به جای کف،در حالی که «سرامیک های چرتسی» قرن سیزدهم آن‌ها، اگرچه از یک صومعه، صحنه‌هایی از ریچارد را نشان می‌دهند.  نبرد شیردل با صلاح الدین در کار بسیار باکیفیت.  از سرامیک های حروف قرون وسطایی برای ایجاد کتیبه های مسیحی بر روی کف کلیسا استفاده می شد.

سرامیک های دیواری Delftware، معمولاً با طرحی رنگ‌آمیزی که فقط یک سرامیک آبی و سفید (بسیار کوچک) را می‌پوشاند. در هلند رایج بود و از قرن شانزدهم به بعد به طور گسترده در اروپای شمالی صادر شد. و جایگزین بسیاری از صنایع محلی شد. چندین کاخ سلطنتی قرن 18 دارای اتاق‌های چینی بودند.  که دیوارهای آن کاملاً با سرامیک یا پانل‌های چینی پوشیده شده.  نمونه‌های باقی‌مانده شامل نمونه‌هایی در کاپودیمونته، ناپل، کاخ سلطنتی مادرید و کاخ سلطنتی آرانخوئز است.

شرق دور

چندین نوع دیگر از سرامیک های سنتی وجود دارد که در حال تولید باقی می‌مانند، به عنوان مثال سرامیک های کوچک، تقریباً موزاییکی، رنگ‌های روشن در مراکش و کشورهای اطراف. به استثنای برج چینی نانجینگ، سرامیک های تزئین شده یا آجرهای لعاب‌دار تا حد زیادی در سرامیک‌های آسیای شرقی دیده نمی‌شوند.

اروپای مدرن

دوره ویکتوریا شاهد احیای بزرگی در سرامیک کاری بود، عمدتاً به عنوان بخشی از احیای گوتیک، اما همچنین جنبش هنر و صنایع دستی. سرامیک های طرح‌دار، یا سرامیک های طرح‌دار، اکنون به‌طور انبوه توسط ماشین تولید می‌شدند.

سرامیک چیست

 

و به‌طور قابل‌اطمینانی برای کف و تولید ارزان قیمت، به‌ویژه برای کلیساها، مدارس و ساختمان‌های عمومی، بلکه برای راهروها و حمام‌های خانگی نیز تولید می‌شدند.  برای بسیاری از کاربردها از سرامیک سوزاننده سخت تری استفاده شد. سرامیک های دیوار در سبک های مختلف نیز احیا شد. افزایش حمام کمک زیادی به این امر می کند. و همچنین درک بیشتر از مزایای بهداشت در آشپزخانه ها. ویلیام دی مورگان طراح برجسته انگلیسی بود. که به شدت تحت تأثیر طرح‌های اسلامی کار می‌کرد.

از دوره ویکتوریا سرامیک ها برای آشپزخانه‌ها و حمام‌ها و بسیاری از انواع مکان‌های عمومی استاندارد باقی مانده‌اند.
سرامیک در یک میخانه در اوترخت، هلند کیوسک هنر نو (1923) در لاس پالماس د گرن کاناریا که با کاشی‌هایی از مانیس، اسپانیا پوشیده شده است.

پانوت نوعی سرامیک در فضای باز و سبک سنگفرش مرتبط است.  که هر دو در بارسلونا یافت می شوند. در سال 2010، حدود 5،000،000 متر مربع (54،000،000 فوت مربع) از خیابان های بارسلون، سرامیک کاری شد.

پرتغال و سائو لوئیس سنت خود را در سرامیک کاری آزوله‌و امروزه ادامه می‌دهند. و آزوله‌ها برای تزئین ساختمان‌ها، کشتی‌ها و حتی صخره‌ها استفاده می‌شوند.

سرامیک های پشت بام

سرامیک های پشت بام، سرامیک های روی هم هستند. که عمدتا برای جلوگیری از بارش باران یا برف طراحی و به طور سنتی از مواد در دسترس محلی مانند خاک رس یا تخته سنگ ساخته می شوند.  سرامیک های بعدی از موادی مانند بتن و پلاستیک ساخته شده اند.

سرامیک های پشت بام را می توان با پیچ یا میخ چسباند.  اما در برخی موارد طرح های تاریخی مانند سرامیک های مارسی از سیستم های به هم پیوسته ای استفاده می کنند.  که می توانند خود نگهدارنده باشند. سرامیک ها معمولاً یک سیستم زیرسازی را می‌پوشانند که سقف را در برابر نفوذ آب می‌بندد.

سرامیک های سفالی سقف از نظر تاریخی رنگ خود را صرفاً از خاک رس تشکیل می‌دادند.  که منجر به ایجاد سقف‌هایی با رنگ‌های قرمز، نارنجی و خرمایی می‌شد. با گذشت زمان، برخی از فرهنگ‌ها، به ویژه در آسیا، شروع به استفاده از لعاب بر روی سرامیک های سفالی کردند.  و به رنگ‌ها و ترکیب‌های متنوعی دست یافتند. سفالی مدرن معمولاً رنگ خود را از شرایط پخت در کوره، استفاده از لعاب یا استفاده از پوشش سرامیکی می‌گیرند.  برخلاف تصور رایج، لعاب سرامیک را در برابر آب و هوا مقاوم نمی کند.  تخلخل بدنه سفالی آن چیزی است.  که تعیین می کند سرامیک چقدر در شرایط آب و هوایی سخت دوام بیاورد.

سرامیک های کف

اینها معمولاً از سرامیک یا سنگ ساخته می شوند.  اگرچه پیشرفت های تکنولوژیکی اخیر منجر به سرامیک های لاستیکی یا شیشه ای برای کف نیز شده.  کاشی و سرامیک ممکن است رنگ آمیزی و لعاب کاری شود. سرامیک های معرق کوچک ممکن است.  در الگوهای مختلف گذاشته شوند. سرامیک های کف معمولاً در ملات متشکل از ماسه، سیمان و اغلب یک افزودنی لاتکس قرار می گیرند. فضاهای بین سرامیک ها معمولاً با دوغاب کف سمباده یا سمباده نشده پر می شود.  اما به طور سنتی از ملات استفاده می شد.

سرامیک های سنگ طبیعی

سرامیک های سنگ طبیعی می توانند زیبا باشند.  اما به عنوان یک محصول طبیعی از نظر رنگ و طرح کمتر یکنواخت هستند.  و برای استفاده و نصب نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارند. سرامیک های سنگی تولید انبوه از نظر عرض و طول یکنواخت هستند. سرامیک های گرانیتی یا مرمری از هر دو طرف اره شده.  و سپس بر روی سطح بالایی صیقل داده می شوند یا تکمیل می شوند.  تا ضخامت یکنواختی داشته باشند.

سایر کاشی‌های سنگ طبیعی

سایر کاشی‌های سنگ طبیعی مانند تخته سنگ معمولاً روی سطح بالایی «شکاف» (شکاف) می‌شوند.  به طوری که ضخامت سرامیک از یک نقطه روی سرامیک به نقطه دیگر و از یک سرامیک به سرامیک دیگر کمی متفاوت است.  تغییرات در ضخامت سرامیک را می توان با تنظیم مقدار ملات در زیر هر قسمت از سرامیک، با استفاده از خطوط دوغاب گسترده که بین ضخامت های مختلف “رمپ” ایجاد می کند. یا با استفاده از یک اسکنه سرد برای از بین بردن نقاط مرتفع، کنترل کرد.

برخی از سرامیک های سنگی مانند گرانیت صیقلی، مرمر و تراورتن هنگام خیس شدن بسیار لغزنده هستند. سرامیک های سنگی با سطح تراشیده (شکاف) مانند تخته سنگ یا با سطح اره شده و سپس سندبلاست یا تراش خورده در برابر لغزش مقاوم تر خواهند بود. کاشی‌های سرامیکی برای استفاده در مناطق مرطوب را می‌توان با استفاده از سرامیک های بسیار کوچک در برابر لغزش‌تر ساخت، به طوری که خطوط دوغاب به‌عنوان شیار عمل می‌کنند.  با حک کردن یک الگوی کانتور بر روی سطح کاشی، یا با افزودن مواد غیر لغزش مانند به عنوان ماسه، به سطح لعاب.

سختی سرامیک

سختی سرامیک های سنگ طبیعی به‌گونه‌ای متفاوت است.  که برخی از سرامیک های سنگی نرم‌تر (مثلاً سنگ آهک) برای مناطق کف با ترافیک بسیار سنگین مناسب نیستند. از سوی دیگر، کاشی‌های سرامیکی معمولاً دارای سطح بالایی لعاب‌دار هستند.  یا سوراخ می‌شود.  کف به نظر فرسوده می‌شود.  در حالی که همان میزان سایش روی کاشی‌های سنگ طبیعی نشان داده نمی‌شود.  یا کمتر قابل توجه خواهد بود.

 استفاده مجدد دوره‌ای بستگی دارد، بلکه به تخلخل آنها یا میزان متخلخل بودن سنگ نیز بستگی دارد. تخته سنگ نمونه ای از سنگ های کم متخلخل است.  در حالی که سنگ آهک نمونه ای از سنگ های متخلخل تر است. گرانیت‌ها و مرمرهای مختلف دارای تخلخل‌های متفاوتی هستند.  و گرانیت‌های کمتر متخلخل ارزش بیشتری دارند و گران‌تر هستند.

اکثر فروشندگان سرامیک های سنگی تاکید می کنند.  که تنوع رنگ و طرح از یک دسته سرامیک به دسته دیگر با همان توصیف و تنوع در همان دسته وجود خواهد داشت. سرامیک های کف سنگی نسبت به  سرامیک سنگین‌تر هستند و تا حدودی بیشتر در معرض شکستگی در حین حمل و نقل هستند.

کاربرد سرامیک

سرامیک های کف لاستیکی کاربردهای مختلفی هم در محیط های مسکونی و هم در محیط های تجاری دارند. آنها به ویژه در شرایطی که کف‌هایی با کشش بالا داشته باشیم.  مفید هستند. برخی از کاربردهای رایج عبارتند: از کفپوش گاراژ، کارگاه، پاسیو، عرشه استخر، زمین های ورزشی، سالن های ورزشی، و زمین رقص.

سرامیک های کف پلاستیکی از جمله کاشی‌های کف به‌هم‌پیوسته که می‌توانند بدون چسب یا چسب نصب شوند، یک نوآوری اخیر هستند. و برای مناطقی که در معرض ترافیک شدید، مناطق مرطوب و کف‌هایی هستند. که در معرض جابجایی، رطوبت یا آلودگی روغن، گریس یا سایر مواد هستند.  مناسب هستند. ممکن است.  از چسبندگی به بستر جلوگیری کند. کاربردهای رایج شامل کف کارخانه های قدیمی، گاراژها، سالن های ورزشی و مجتمع های ورزشی، مدارس و مغازه ها است.

سرامیک های سبک وزنی هستند. که در داخل ساختمان ها استفاده می شوند. آنها در یک شبکه آلومینیومی قرار می گیرند. آنها عایق حرارتی کمی دارند. اما عموماً برای بهبود آکوستیک اتاق یا کاهش حجم هوای گرم یا سرد طراحی شده.

سرامیک های فیبر معدنی از طیف وسیعی از محصولات و  سرامیک های نمدی مرطوب را می توان از پرلیت، پشم معدنی و الیاف از کاغذ بازیافتی تولید کرد. سرامیک های پشم سنگ از ترکیب سنگ مذاب و چسب‌ها که سپس برای ایجاد سرامیک های گچی بر اساس مواد معدنی نرم  و سپس با وینیل، کاغذ یا یک چهره تزئینی به پایان رسید.

سقف

اغلب دارای الگوهایی در قسمت جلویی هستند. اینها در اکثر شرایط وجود دارند تا به توانایی سرامیک برای بهبود آکوستیک ، سرامیک نیز مانعی در برابر انتشار دود و آتش ایجاد می کنند. انجام این کار فعال شدن.  آنها را به تاخیر می اندازد و باعث می شود آتش سوزی با سرعت بیشتری رشد کند.

به‌ویژه در خانه‌های مدیترانه‌ای قدیمی، از سفال ساخته.  و روی تیرهای چوبی سقف قرار می‌گرفتند.  و روی آن‌ها قرار می‌گرفتند. سپس آنها را گچ کاری یا رنگ آمیزی می کردند. اما امروزه معمولاً برای اهداف تزئینی برهنه باقی می مانند.

سقف‌های سرامیک امروزی ممکن است. به صورت هموار (میخ یا چسب) یا به صورت سقف‌های افتاده نصب شوند.

مواد و فرآیندها

کاشی پرسلان

این یک اصطلاح آمریکایی است.  و در استاندارد ASTM C242 به عنوان یک سرامیک یا سنگ فرش موزاییک سرامیکی که عموماً با فشار دادن. و از ترکیبی که سرامیک متراکم، ریزدانه و صاف و با صورت تیز شکل می گیرد.  تعریف می شود. ، معمولاً غیر قابل نفوذ است. رنگ این گونه سرامیک ها عموماً شفاف و روشن است.

سنگریزه

سرامیک کاری در مسجد جامع اصفهان

مانند موزاییک ها یا سایر سرامیک های طرح دار، سرامیک های سنگریزه سرامیک هایی هستند. به طوری که نصب نهایی از چندین سرامیک به هم متصل می شود.  تا ظاهری بدون درز داشته باشد. یک طرح نسبتاً جدید سرامیک، سرامیک های سنگریزه در ابتدا در اندونزی با استفاده از سنگریزه‌هایی که در مکان‌های مختلف این کشور یافت می‌شوند. توسعه یافتند. امروزه در سرامیک های سنگریزه انواع سنگ ها و سنگریزه ها از سراسر جهان وجود دارد.

چاپ دیجیتال

تکنیک های چاپ و دستکاری دیجیتالی هنر و عکاسی در آنچه به عنوان “چاپ سرامیک سفارشی” شناخته می شود استفاده می شود. چاپگرهای تصعید رنگ، چاپگرهای جوهر افشان و جوهرها و تونرهای سرامیکی امکان چاپ بر روی انواع کاشی‌ها را فراهم می‌کنند که باعث تولید مثل عکس‌برداری با کیفیت می‌شوند.  با استفاده از تصویربرداری دیجیتال از طریق اسکن یا دوربین های دیجیتال، می توان تصاویر بیت مپ/راستر را در برنامه های نرم افزار ویرایش عکس تهیه کرد.  تکنیک‌های تخصصی چاپ کاشی سفارشی، انتقال تحت گرما و فشار یا استفاده از کوره‌های با دمای بالا را برای ادغام تصویر به زیرلایه کاشی امکان‌پذیر می‌سازد. این به روشی برای تولید سرامیک های دیواری سفارشی برای آشپزخانه، دوش، و دکوراسیون تجاری است.

 فناوری اخیر به کار رفته در چاپگرهای سرامیکی و پرسلان دیجیتال به تصاویر اجازه می دهد. تا با طیف رنگی گسترده تر و ثبات رنگ بیشتری چاپ شوند.  حتی زمانی که در کوره تا 2200 پخت می شوند.

الماس حکاکی

روشی برای چاپ سرامیک سفارشی که شامل یک مته با نوک الماس است.  که توسط کامپیوتر کنترل می شود. در مقایسه با حکاکی های لیزری، حکاکی الماس تقریبا در هر شرایطی دائمی تر است.

ریاضیات سرامیک کاری

اشکال خاصی از کاشی ها، به وضوح مستطیل، می توانند. که این شکل‌ها تسلیت هستند. (از واژه لاتین tessella، “سرامیک”) و به چنین سرامیک کاری، Tessellation می‌گویند. (نقوش هندسی اسلامی و به‌ویژه سرامیک های گیره را ببینید)، حتی تا نمونه‌های ظاهراً چهار دوره‌ای، شبیه به سرامیک کاری‌های پنروز.

برای خرید سرامیک به سایت فتوحی مراجعه کنید یا در واتساپ پیغام بگذارید.  بازار صنعت و ساختمان فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید