دکوراسیون

تفاوت‌های پرسلان و سرامیک

تفاوت‌های پرسلان و سرامیک

 

با اینکه پرسلان و سرامیک در واقع به یک خانواده تعلق دارند و برخی از مردم از اصطلاحات پرسلان و سرامیک به جای یکدیگر استفاده می کنند اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد.تفاوت اصلی این دو  در میزان جذب آب است. پرسلان کمتر از پنج درصد آب را جذب می‌کند، در حالی که کاشی های سرامیکی و سایر کاشی های غیر چینی آب بیشتری جذب می کنند. و دلیل آن مواد تشکیل دهنده‌ و نحوه‌ی پخت این دو است.

سرامیک از خاک رس قرمز، قهوه ای یا سفید ساخته شده و نرم‌تر و تراکم کمتری نسبت به پرسلان دارد، در حالی که پرسلان از خاک رس سفید، ماسه و فلدسپات ساخته شده و در دمای بالاتری پخت می‌شود و در نتیجه سخت‌تر و متراکم‌تر است.سرامیک ممکن است در هوای سرد ترک بخورد و تنها در داخل قابل استفاده است ، در حالی که پرسلان چنین نیست به همین دلیل از آن در نمای ساختمان می‌توان استفاده کرد. همچنین پرسلان را در کف و دیوار نیز می‌توان استفاده کرد. به دلیل مقاومت بالای آن، در محل‌های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی نیز قابل استفاده می‌باشد.

کاشی های سرامیکی با استفاده از خاک رس طبیعی قرمز، قهوه ای یا سفید ساخته می شوند. ابتدا خاک رس در دمای بالا پخت می شود تا مقدار آب آن کاهش یابد، سپس لعاب به دنبال الگو اعمال می شود. اما پرسلان با استفاده از خاک رس بسیار خاص ساخته می شود و ماسه‌ی ریز آسیاب شده و فلدسپات به مخلوط اضافه می شود. پرسلان در دمای بالاتری نسبت به سرامیک پخته می‌شود، این امر کمک می‌کند تا پرسلان بسیار مقاوم باشد.پرسلان فشرده تر از سرامیک است، از این رو منافذ کمتری نسبت به پرسلان دارد به همین دلیل مقاوم‌تر، با دوام‌تر و جذب آب کمتری دارند.

کاشی ها بسته به درجه سختی از 0 تا 5 درجه بندی می شوند
  1. درجه 0 بدون رفت و آمد (کاشی های دیوار)
  2. درجه 1 رفت و آمد بسیار سبک (به عنوان مثال حمام)
  3. درجه 2 رفت و آمد کم (مانند حمام و اتاق خواب)
  4. درجه 3  رفت و آمد سبک تا متوسط (مناسب برای اکثر طبقات خانگی)
  5. درجه 4 رفت و آمد متوسط تا سنگین (مناسب برای طبقات خانگی و برخی مصارف تجاری)
  6. درجه 5 رفت و آمد سنگین (مناسب برای تمام مصارف خانگی و تجاری با رفت و آمد زیاد

اکثر کاشی های سرامیکی کف بین 3 تا 4 درجه بندی می شوند. اما پرسلان‌ها دارای درجه بندی بین 3 تا 5 هستند. با توجه به ویژگی‌های هر محصول و محل استفاده می¬توان انتخابی هوشمندانه داشت. و با توجه به مقاومت بالا در سرما و جذب آب کم و قیمت کمتر نسبت به سنگ ساختمان، می¬تواند جایگزین مناسبی برای سنگ نمای ساختمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید