معرفی محصول

بوبین اجاق گاز کجاست؟

بوبین اجاق گاز کجاست؟

بوبین اجاق گاز کجاست؟

بوبین داخل شیر اجاق گاز است و سیم ترموکوپل به آن وصل می شود، وقتی شعله روی ترموکوپل است گرم می شود و به بوبین دستور می دهد تا جریان گاز را باز نگه دارد، اما بنا به هر دلیلی شعله خاموش شود و ترموکوپل سرد شود بوبین جریان گاز را قطع می کند و بدین وسیله از نشت گاز از اجاق گاز جلوگیری می کند.

بوبین اجاق گاز کجاست ؟

دلیل خرابی بوبین اجاق گاز

  • آلودگی شهری
  • استفاده از گاز خارج شهری و گرفتگی ناشی از آن

طریقه تشخیص خرابی بوبین اجاق گاز

  • نگاه کردن به شکل ترموکوپل
  • قسمت متصل به کویل ترموکوپل را چک کنید، اگر سر فلز داخلی کنده شده است بوبین اجاق گاز دچار خرابی شده است.
  • بوبین را به یک باتری کوچک 1.5 ولتی وصل کنید و هسته را داخل آن فشار دهید، اگر بوبین پس از برداشتن انگشت در همان حالت باقی بماند، سالم است.

تست ترموکوپل اجاق گاز

میله ترموکوپل را به‌اندازه معمول حرارت دهید، سپس بخش مرکزی هسته بوبین را به داخل فشار داده و حدودا بیست ثانیه نگه دارید. درصورتی‌که هسته بوبین بسته بماند نشان می‌دهد که ترموکوپل نیز سالم است. در غیر این صورت ترموکوپل به‌درستی عمل نخواهد کرد و لازم است که در کنار تعویض بوبین اجاق به سراغ تعمیر و تعویض ترموکوپل نیز بروید.

استفاده از دستگاه آوومتر یا مولتی متر نیز روشی دیگر است. برای این کار، دو سر آن را به ابتدای میله ترموکوپل متصل کرده و سپس سر دیگر آن را حرارت دهید. در مرحله بعدی اگر عملکرد این قطعه درست باشد، جریان مولتی متر افزایش پیدا می‌کند.

بوبین چیست؟

بوبین یکی از قطعات مهم اجاق گاز است. که ایمنی اجاق گاز را افزایش می دهد.بوبین اجاق گاز قطعه ای است که از یک هسته فلزی تشکیل شده و دور تا دور سیم پیچ قرار گرفته. اما برای اینکه بوبین کار کند و عملکرد درستی داشته باشد، باید به ترموکوپل وصل شود. این دو قطعه در کنار هم ایمنی اجاق گاز را فراهم می کنند.

بوبین اجاق گاز در طرح های فیش دار، آنتنی و مدل مهره کلاسیک در بازار وجود دارد. گفتنی است هر مدل بوبین، یک مدل ترموکوپل خاص نیز دارد.

عملکرد بوبین اجاق گاز  چگونه است؟

عملکرد بوبین اجاق گاز به این صورت است.  که ترموکوپل با پیلوت گرم و بوبین با اتصال به طرف دیگر ترموکوپل، به دلیل تولید برق توسط ترموکوپل، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. این میدان مغناطیسی قسمت مرکزی بوبین را به سمت داخل بوبین اجاق گاز حفظ می‌کند.

در حالی که واشر نازکی در قسمت آزاد هسته بوبین و اگر شعله اجاق گاز خاموش ، جریان ترموالکتریکی که توسط ترموکوپل تولید و قطع می‌شود.  در نتیجه، بوبین خاصیت مغناطیسی و جذب خود را از دست می‌دهد.  و به سمت بیرون تحریک  و واشر مسیر اصلی گاز را می‌بندد.  در واقع، ترموکوپل در اجاق گاز یک منبع جریان الکتریکی است.  که با تولید برق، میدان مغناطیسی بوبین اجاق گاز را تحریک و این تحریک به دلیل وجود واشر، باعث قطع شدن گاز می‌شود.

برای خرید اجاق گاز کلیک کنید .  اجاق گاز

دیدگاهتان را بنویسید