صنعت ساختمان

انواع چسب های ساختمانی و کاربرد آن

انواع چسب های ساختمانی و کاربرد آن

در اینجا انواع چسب های ساختمانی و کاربرد آن وجود دارد که هر کدام برای شرایط و کاربردهای خاص هستند و عوامل متعددی برای انتخاب محصول مناسب وجود دارد. چسب ها را می توان با توجه به ترکیب شیمیایی، شکل فیزیکی، طبقه بندی یا قابلیت تحمل بار به روش های مختلفی دسته بندی کرد.

در این مقاله به دسته بندی های مختلف انواع چسب های ساختمانی و کاربرد آن می پردازیم.

انواع چسب های ساختمانی و کاربرد آن

چسب ها بر اساس ترکیب شیمیایی

چسب های مختلف را می توان بر اساس ترکیب شیمیایی آنها دسته بندی کرد. در زیر چند نمونه از ترکیبات شیمیایی موجود آورده شده است.

چسب های اپوکسی

اپوکسی ها نوعی چسب ساختاری هستند. آنها بسیار مقاوم در برابر دما و حلال هستند و می توانند از نظر ساختاری به اکثر انواع مواد مانند فلزات، سرامیک، چوب و پلاستیک متصل شوند.

چسب های پلی اورتان

پلی یورتان ها چسب های مبتنی بر پلیمر هستند که جر انواع چسب های ساختمانی می باشند. برای سازه هایی که نیاز به اتصال با استحکام بالا و کشش دائمی دارند استفاده می شوند. اغلب به صورت چسب های دو قسمتی عرضه می شوند و کاربردهای زیادی دارند. بر خلاف چسب های اپوکسی، برای چسباندن به رطوبت نیاز دارند، به این معنی که می توان از آنها برای پروژه هایی استفاده کرد که در آن انواع دیگر چسب ها اغلب نامناسب هستند.

چسب های پلی اورتان مانند Adbond EX 5690 را می توان برای پایان ایده آل رنگ آمیزی کرد، انعطاف پذیری بالایی را ارائه داد و در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده است. این باعث می شود پلی یورتان ها برای صنعت حمل و نقل ایده آل باشند.

 

چسب های پلی آمید

پلی امیدها پلیمرهای مصنوعی یک بخشی هستند که معمولاً حاوی حلال هستند. آنها به دلیل استحکام، مقاومت در برابر حرارت و شیمیایی و همچنین عملکرد در دماهای بسیار بالا تا 500 درجه سانتیگراد شناخته شده اند.

آنها در دو فرمول ترموست و ترموپلاستیک ارائه می شوند و اغلب برای پوشش یا عایق الکترونیکی استفاده می شوند.

چسب ها به شکل فیزیکی

شکل فیزیکی چسب بر روی کاربرد محصول تأثیر می گذارد. چسب ها را می توان به صورت دستی یا با استفاده از ابزار و تجهیزات پخش کرد.

در زیر اشکال مختلف فیزیکی موجود است.

چسباندن

خمیرهای چسبنده اغلب ویسکوزیته بالایی دارند و در نتیجه پخش شدن آنها در طول دوره پخت دشوار می شود. آنها برای چسبندگی هایی که نیاز به پر کردن شکاف دارند ایده آل هستند و معمولاً با استفاده از ابزارهایی مانند تفنگ درزبندی استفاده می شوند.

مایع

مایع رایج ترین شکل چسب است. آنها یکی از ساده ترین کاربردها هستند، اما ممکن است در طول فرآیند پخت نشت یا آویزان شوند. درمان آنها اغلب زمان بیشتری می برد، اما می توان آنها را در لایه های نازک برای کمک به این فرآیند اعمال کرد.

انواع چسب های ساختمانی و کاربرد آن

گلوله

چسب هایی که به شکل گلوله هستند معمولاً چسب های ذوب داغ یا ترموست هستند. اینها معمولاً باید در تفنگ ذوب داغ قرار داده شوند یا ذوب شوند و اسپری شوند.

چسب ها بر اساس طبقه بندی

چسب ها نیز بر اساس ساختار طبقه بندی می شوند.

ذوب داغ

چسب‌های مذاب داغ با گرما به شکل مایع در می‌آیند و می‌توان از آنها برای پوشاندن کل سطوح قبل از سرد شدن چسب به پلیمر جامد استفاده کرد. بسیاری از بخش های صنعتی از آنها به دلیل سازگاری با محیط زیست، ایمنی و ماندگاری آنها قدردانی می کنند. انواع مختلف چسب های ذوب داغ عبارتند از EVA-based، APAO-based و آن هایی که به فشار حساس هستند.

مذاب های داغ پلی اورتان نیز موجود هستند، اما خواص مشابه چسب های ذوب داغ استاندارد را ندارند.

 

مذاب داغ واکنشی

بر خلاف مذاب داغ غیر واکنشی، چسب های ذوب داغ واکنشی پس از فرآیند انجماد پیوندهای شیمیایی بیشتری ایجاد می کنند. این منجر به چسبندگی قوی تر پس از پخت، اتصال منبسط شده و همچنین مقاومت بالاتر در برابر رطوبت، گرما و مواد شیمیایی می شود.

ترموستینگ

چسب های ترموست معمولا به صورت دو قسمتی موجود می باشند. رزین و هاردنر مخلوط می شوند تا زمان گیرش مطلوب به دست آید. رزین و هاردنر را می توان به صورت یک قسمتی استفاده کرد، اما اینها چندان رایج نیستند زیرا باید در دماهای پایین نگهداری شوند. نگهداری آنها در دماهای بالا می تواند باعث بروز زودرس واکنش مورد نظر و در نتیجه ماندگاری بسیار کمتری شود.

عمر گلدانی یکی از ویژگی های مهم چسب های ترموست است. این به مدت زمانی اشاره دارد که یک چسب دو قسمتی به طور موثر پس از مخلوط شدن می چسبد. محصولی با عمر گلدانی کوتاه خیلی سریع سفت می شود و زمان کافی برای تکمیل کار باقی نمی ماند. در همین حال، عمر طولانی قابلمه می تواند زمان تنظیم را به تاخیر بیندازد و روند مونتاژ را کند کند.عمر گلدانی یکی از ویژگی های مهم چسب های ترموست است. این به مدت زمانی اشاره دارد که یک چسب دو قسمتی به طور موثر پس از مخلوط شدن می چسبد. محصولی با عمر گلدانی کوتاه خیلی سریع سفت می شود و زمان کافی برای تکمیل کار باقی نمی ماند. در همین حال، عمر طولانی قابلمه می تواند زمان تنظیم را به تاخیر بیندازد و روند مونتاژ را کند کند.

حساس به فشار

چسب های این دسته از الاستومرهای با مدول پایین هستند، به این معنی که برای تغییر شکل نیاز به فشار زیادی ندارند و می توانند روی سطوح مرطوب استفاده شوند. آنها برای کاربردهای بار سبک کاملاً بادوام هستند و معمولاً به عنوان نوار یا برچسب برای کاربردهای غیر ساختاری خریداری می شوند.

مخاطب

چسب های تماسی الاستومری هستند و روی هر دو مورد در حال چسباندن به یکدیگر اعمال می شوند. هنگامی که حلال تبخیر شد، اقلام در تماس مستقیم قرار می گیرند. این نوع چسب ها در ورقه های سیمانی لاستیکی یا کانترها یافت می شوند.

چسب ها با قابلیت تحمل بار

قابلیت تحمل بار یک چسب نشان می دهد که چگونه می تواند بسترهای مختلف را در کنار هم نگه دارد. آنها را می توان به سه دسته تقسیم کرد.

ساختاری

چسب های ساختاری به صورت خمیر، مایع و فیلم ارائه می شوند. آنها قوی هستند و معمولاً در زیر دمای انتقال شیشه ای (Tg)، دمایی که در آن پلیمر به ماده ای نرم و لاستیکی تبدیل می شود، استفاده می شود.

برخی از چسب های ساختاری معروف عبارتند از اپوکسی ها، سیانواکریلات ها، یورتان ها و اکریلیک ها.

غیر ساختاری

چسب های غیر ساختاری برای بارهای سبک یا در کاربردهای زیبایی بیشتر استفاده می شود. هر دو چسب غیر ساختاری و نیمه ساختاری جایگزین های بسیار مقرون به صرفه تری برای چسب های سازه ای هستند، اما برای همه انواع پروژه ها مناسب نیستند. چسب های غیر ساختاری اغلب به عنوان بست های ثانویه در اتصالات طولانی مدت به جای چسب اصلی استفاده می شوند.

انواع چسب های ساختمانی و کاربرد آن

نیمه ساختاری

چسب های نیمه ساختاری برای کاربردهای کمتر بحرانی ایده آل هستند، اگرچه هنوز استحکام و پشتیبانی بیشتری نسبت به چسب های غیر ساختاری دارند. بنابراین، بسته به پروژه، می توان از آنها برای جایگزینی کاربردهای چسب سازه ای یا غیر ساختاری استفاده کرد.

برای چسب های با کیفیت بالا اعتماد کنید.

در نتیجه، انواع مختلفی از چسب ها وجود دارد. با ترکیبات شیمیایی متفاوت، فرم ها، طبقه بندی ها، قابلیت های تحمل بار و سایر خواص، انتخاب چسب مناسب برای پروژه شما ممکن است گیج کننده باشد. انواع چسب های با کیفیت بالا را برای کاربردهای مختلف ارائه می دهد، اما مهمتر از همه، تخصص فنی برای راهنمایی شما در انتخاب و پشتیبانی از پروژه شما از ابتدا تا انتها.

برای اطلاعات بیشتر و یا در صورت نیاز به کمک در انتخاب محصول مناسب برای پروژه خود، با فتوحی تماس بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید