مقالات

آشنایی انواع لعاب سرامیک

در واقع لعاب یک پوشش نازک است، که معمولا براق است اما نوع مات آن هم وجود دارد. پوششی از مخلوطی ذوب شده که  بر محصولات سرامیکی اعمال می‌شود. این ماده از سیلیس، آلومینا و سایر رنگ ها ساخته شده است. با استفاده از لعاب می‌توان به کاشی‌ها رنگ داد و از آن‌ها در برابر آب و سایر عوامل و عناصر سایشی محافظت کرد.بر اساس نوع هدف، لعاب‌های سرامیکی مختلفی وجود دارد که کاربرد و نمای متفاوتی از یکدیگر دارند.

لعاب مات

آنها از لعاب های سنتی مایولیکا که کاملاً مات هستند تا لعاب های کریستالی که می توانند جلوه های بصری منحصر به فردی را در سرامیک های معاصر ایجاد کنند، هستند. پوشش‌های سرامیکی را می‌توان بر اساس درجه سختی، مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر فرسایش و همچنین مقاومت در برابر آتش درجه بندی کرد.درک تفاوت بین این نوع لعاب های سرامیکی قبل از اعمال لعاب بر روی قطعه کار شما ضروری است:

 لعاب های سنتی مایولیکا که کاملا مات هستند.

 لعاب های کریستالی که می توانند جلوه های بصری منحصر به فردی را در سرامیک های معاصر ایجاد کنند.

انواع مختلف پوشش های سرامیکی که درجات مختلفی از سختی یا مقاومت در برابر سایش را ارائه می دهند.

انواع مختلف پوشش سرامیکی که درجات مختلفی از مقاومت در برابر آتش را ارائه می دهند.

لعاب رنگی

لعاب سرامیک چیست؟

پوششی برای تزئین و محافظت از محصولات سرامیکی است.  لعاب را می توان روی انواع سرامیک ها اعمال کرد. از جمله ظرف‌های سرامیکی، کاشی‌ها و مجسمه‌ها. این لایه از مواد شیشه‌ای مانند می تواند شفاف، براق یا مات باشد و یا  مجموعه ای از رنگ ها باشد. لعاب باید با بدنه سفالی سازگار بوده و دمای پخت آن نیز مناسب باشد. این فرآیند اغلب پیچیده‌است. زیرا نیاز به بررسی دقیق متغیرهای زیادی از جمله مواد خام، سرعت خنک‌سازی، نوع کوره و جو پخت دارد. بسته به نوع سرامیکی که در تولیداستفاده می‌شود، دارای طیف بی نهایت رنگ‌ها و جلوه ها هستند.

به طور خلاصه پوشش‌های سرامیکی نوع خاصی از پوشش شیشه ای هستند. که ازترکیب خمیر مانندی از مواد خام ساخته شده‌ و بر روی اشیاء چینی یا سفالی پخته می شوند. انواع مختلف آن ها می توانند جلوه های مختلفی ایجاد کنند. که از منشوری تا براق و مات متغیر است. همچنین می توان از آن برای محافظت از سطح قطعه و دوام بیشتر آن استفاده کرد. پوشش سرامیکی یک جزء جدایی ناپذیر در ایجاد قطعات سفال، سرامیک و مجسمه است، زیرا به هر قطعه ویژگی منحصر به فرد و جذابیت بصری می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید