صنعت ساختمان

انواع لعاب سرامیک

لعاب سرامیک

کاشی و سرامیک برای مدت طولانی بسیار محبوب بوده.  و برای افزایش زیبایی و عملکرد منازل و سایر فضاهای تجاری مورد استفاده قرار می گرفته است. کاشی و سرامیک به خودی خود فرآیند تولید اولیه را دارد، اما علاوه بر آن، فرآیند لعاب کاری و لعاب سرامیک نیز یکی دیگر از موارد بسیار اساسی است. جنبه ای از این کاشی ها که نمی توان نادیده گرفت.

کاشی‌های سرامیکی لعاب‌دار نیز جذابیت‌های زیبایی شناختی و عملکردی زیادی به مکان‌هایی که در آن نصب می‌شوند می‌افزایند و از این رو بسیاری از افراد به دلایل تزئینی و کاربردی آن را انتخاب می‌کنند. بسیاری از مردم حتی ترجیح می دهند کار لعاب کاری کاشی های سرامیکی را در مجموعه فتوحی ببینید.

اگر علاقه مند هستید و وظیفه لعاب کاری را به عنوان یک پروژه فتوحی برای کاشی و سرامیک به عهده دارید، در مکان مناسبی هستید. ما در این مقاله راهنمای جامعی در مورد نحوه لعاب دادن کاشی و سرامیک در خانه گردآوری کرده ایم.

اهمیت لعاب کاری کاشی و سرامیک

لعاب سرامیک نقش مهمی در افزایش زیبایی و دوام کاشی و سرامیک دارد. با استفاده از لعاب، می توان خواص کاشی و سرامیک را افزایش داد.

این کاشی ها سطحی را ارائه می دهد که مقاوم در برابر لکه و غیر متخلخل است و به محافظت در برابر رطوبت و سایر اشکال آسیب کمک می کند. با استفاده از لعاب، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش و خط و خش نیز افزایش می یابد.

جدا از محافظت و افزودن ویژگی‌های مفید به ترکیب کاشی‌ها، لعاب همچنین اتاقی را برای کشف الگوها، طرح‌ها و رنگ‌های جدید کاشی‌های سرامیکی باز می‌کند که استفاده از آن‌ها را برای افزودن حسی مدرن و امروزی به طرح‌های ساخت‌وساز می‌دهد.

آشنایی مختصر با کاشی و سرامیک و خواص آنها

کاشی های سرامیکی با استفاده از مخلوطی از خاک رس، آب و مواد دیگر تولید می شوند. خاک رس کارایی کاشی را ارائه می دهد و به دوام آن کمک می کند. همچنین حاوی سیلیس است که به کاشی و سرامیک سختی و استحکام می بخشد.

ساخت کاشی و سرامیک شامل ایجاد آن با اکستروژن یا فشار دادن و سپس قرار دادن آن در کوره با دمای بالا است. فرآیند پخت تضمین می‌کند که کاشی‌ها به یک ماده سخت و متراکم تبدیل شده‌اند که می‌تواند برای چندین کاربرد اعمال شود.

انواع لعاب سرامیک و  کاشی

لعاب سرامیک و کاشی فقط یک نوع نیست. انواع بسیاری از لعاب ها را می توان اعمال کرد و هر کدام مشخصات خود را دارند.

1. لعاب براق

همانطور که از نام آن پیداست.  لعاب براق سطحی براق به کاشی و سرامیک ارائه می دهد.  و به طور گسترده برای کاشی های نصب شده.  بر روی دیوارها و برای تزئین استفاده می شود. این کاشی ها زمانی که در معرض رطوبت قرار می گیرند.  لغزنده و ممکن است.  برای مناطق پر رفت و آمد مناسب نباشند.

لعاب سرامیک

2. لعاب پولیش

لعاب پولیش به کاشی های سرامیکی عمق می دهد و یک بعد بصری به کاشی می بخشد. اینها برای کاشی های برجسته و تزئینی ایده آل هستند.

لعاب سرامیک

3. لعاب مات

لعاب مات برای کاشی‌های سرامیکی در مناطقی که رطوبت رایج است، ایده‌آل است، زیرا این کاشی‌ها در برابر لغزش مقاوم هستند. این نوع لعاب ظاهری نرم و بدون انعکاس می دهد.

لعاب سرامیک

4. لعاب ترانس

لعاب ترانس روی کاشی‌های سرامیکی امکان ایجاد الگوهای مختلف روی کاشی‌ها را در حین انجام فرآیند پخت فراهم می‌کند. در عین حال، لعاب ترانس الگویی از ترک بر روی کاشی ها ایجاد می کند و ظاهری آنتیک می بخشد. این لعاب بین لعاب مات و براق است.

لعاب سرامیک

این مقاله در مورد کاشی است. و می تواند به شما در درک کاشی لعابدار کمک کند.

مراحل اجرای لعاب سرامیک و کاشی

کار لعاب زدن به کاشی و سرامیک گسترده است و نیاز به آماده سازی و برنامه ریزی مناسب دارد. از این رو وقتی نوبت به انجام وظیفه لعاب می رسد، حتماً مراحل پیشنهادی زیر را دنبال کنید.

1. انتخاب فضای مناسب

انتخاب فضا اولین و مهمترین دغدغه است، مطمئن شوید که فضا را تنظیم کرده اید و باید تهویه شود تا بخارها پخش شوند. علاوه بر این، کفی که در آن کار می کنید نیز باید به راحتی تمیز شود زیرا باعث ایجاد آشفتگی می شود.

منطقه ای که در آن کار می کنید باید مجهز به میز کار مناسب باشد و مطمئن شوید که یک منطقه جداگانه برای خشک شدن کاشی های لعاب دار تعیین کنید. کوره باید روی سطحی قرار گیرد که در برابر حرارت مقاوم باشد زیرا ثابت می کند که یکی از مناطق مهم برای پخت کاشی است.

2. ابزارهای ضروری را مرتب کنید

برای کاشی و سرامیک لعابدار به مواد خاصی نیاز است.  که ابتدا از کاشی و سرامیک تشکیل شده باشد.  که باید با کیفیت و مناسب برای لعاب کاری باشد.  در مرحله بعد، به لعاب برای اعمال، برس های لعاب، انبر، سطل، کوره، تجهیزات ایمنی و لوازم تمیز کردن نیاز دارید.

3. اقدامات احتیاطی ایمنی

ایمنی یکی از نگرانی های اصلی هنگام انجام وظایف لعاب است. برخی از اقدامات احتیاطی ضروری عبارتند از:

کار در یک منطقه با تهویه مناسب،
پوشیدن لباس محافظ،
دفع ایمن مواد و پیروی از دستورالعمل های ایمنی برای استفاده از کوره.

4. آماده سازی کاشی و سرامیک

لازم است.  ابتدا کاشی را تمیز و برای لعاب کاری آماده کنید. آماده سازی همیشه بر نتایج نهایی تاثیر خواهد داشت.

ممکن است لازم باشد کاشی های سرامیکی خاصی را صاف کنید. می توانید از سمباده استفاده کنید و هرگونه برجستگی و لکه را از بین ببرید تا سطح از ایرادات پاک شود. باید عاری از گرد و غبار باشد و مطمئن شوید که آن را با محلول تمیز کننده پاک کرده و با آب بشویید. همچنین قبل از استفاده از لعاب کاشی، از خشک بودن کاشی اطمینان حاصل کنید.

5. انواع لعاب برای انتخاب

انتخاب لعاب با دقت و توجه به کاشی و سرامیک و کاربرد آنها ضروری است. انواع مختلفی از لعاب برای انتخاب وجود دارد. هر نوع لعاب ممکن است برای همه انواع کاربردها مناسب نباشد و از این رو باید ماهیت کاشی و سرامیک را که از آن پیروی کرده اید با ماهیت لعاب ارزیابی کنید.

گزینه های مختلف لعاب ممکن است بین براق، مات، بافت دار، تروق، واکنشی و بسیاری موارد دیگر باشد. هر لعاب حتی دمای پخت متفاوتی دارد و باید اطمینان حاصل کنید که دمای پخت لعاب با دمای پخت کاشی همخوانی دارد.

هنگام انتخاب لعاب غیر از درجه حرارت و چسبندگی آن با کاشی، ببینید آیا جذابیت زیبایی شناختی مورد انتظار را ارائه می دهد یا خیر. شما ممکن است گزینه های رنگی مختلفی داشته باشید که باید بر اساس محل استفاده از کاشی و اندازه کاشی به آنها توجه کنید.

6. کاربرد لعاب

استفاده از لعاب دارای تکنیک های مختلفی است و هر تکنیکی نتیجه متفاوتی دارد. نوع روشی که انتخاب می کنید به نیاز شما بستگی دارد. برخی از تکنیک های رایج در زیر مورد بحث قرار می گیرند:

یکی از ساده ترین تکنیک ها مسواک زدن است. در این روش لعاب با استفاده از برس با موهای نرم اعمال می شود و دقیق ترین نتیجه را حتی برای مناطق کوچک می دهد.
گزینه بعدی فرو بردن در ظرفی است.  که از لعاب برای پوشش کامل تشکیل شده است. این یک روش سریع است اما فقط برای کاشی هایی که نیاز به کاربرد یکنواخت دارند مناسب است.
پاشش نیز یکی از تکنیک های رایجی است که در آن از تفنگ اسپری یا ایر برس استفاده می شود و لعاب را روی سطح کاشی می پاشند.

مهم نیست چه روشی را انتخاب می کنید.  آن را با هم زدن آن و از بین بردن ذرات ته نشین شده.  در ته آن آماده کنید. حتما یک تست لعاب کوچک انجام دهید تا نتایج را از قبل بررسی کنید. پس از استفاده از لعاب، اجازه دهید خشک شود و لبه های آن را با استفاده از یک اسفنج مرطوب تمیز کنید. این کاشی ها را با لعاب روی قفسه های کوره قرار دهید تا با توجه به دمای مورد نیاز آتش بزنند.

5. مشکلات رایجی که در طول لعاب رخ می دهد

فرآیند لعاب کاری کمی مشکل است و گاهی اوقات ممکن است با مسائل خاصی مواجه شوید که نیاز به توجه شما دارد و برخی از این موارد به شرح زیر است:

گاهی اوقات، ممکن است هنگام استفاده از لعاب، عدم یکنواختی وجود داشته باشد.  بنابراین اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌ها پوشیده شده و کاربرد یکنواختی حاصل می‌شود.
لعاب را بیش از حد بار نکنید؛ برای جلوگیری از چکه کردن، لعاب بیش از حدی که در پایین جمع می شود را بردارید.
گاهی اوقات سطح لعاب دار ممکن است.  سوراخ های پین داشته باشد.  که به دلیل به دام افتادن هوا در طی فرآیند پخت ایجاد می شود. می توانید لعاب را به طور یکنواخت در ضخامت خاصی بمالید تا آن سوراخ ها کاهش یابد.
اگر در طی فرآیند پخت هوا زیر لعاب محبوس شود، ممکن است باعث ایجاد حباب در سطح شود. مطمئن شوید که کاشی های خود را به درستی تمیز کنید، زیرا برای جلوگیری از این مشکل باید بدون گرد و غبار باشند.

نگهداری از کاشی های سرامیکی لعابدار

کاشی‌های سرامیکی لعاب‌دار باید نگهداری شوند تا زیبایی خود را برای سال‌ها حفظ کنند. برای نگهداری از این کاشی ها می توانید نکات پیشنهادی زیر را دنبال کنید.

مطمئن شوید که کاشی های لعاب دار را به طور منظم تمیز کنید. برای این کار می توانید از یک پارچه نرم یا دستمال پاک کن.  آغشته به محلول صابون ملایم استفاده کنید.
اگر آب روی کاشی‌های لعاب‌دار ریخت، آن را در اسرع وقت تمیز کنید تا لکه‌ای باقی نماند.
از پاک کننده های اسیدی استفاده نکنید، زیرا ممکن است به مرور زمان لعاب را خراب کنند.
کشیدن اجسام سنگین روی کاشی ها باعث ایجاد خراش می شود.  و این ممکنه باعث کاهش عمر کاشی های لعاب شود.

نتیجه

کاشی های سرامیکی لعابدار همیشه زیبا به نظر می رسند، اگرچه کمی بافت لغزنده ایجاد می کنند، اما نحوه انعکاس و درخشندگی آنها ستودنی است. بنابراین، هنگام لعاب  آنها در خانه، می توانید.  این کار را خیلی سریع انجام دهید. فقط مطمئن شوید که مراحل پیشنهادی بالا را در نظر بگیرید.

بازار فتوحی یکی از بهترین تامین کنندگان کاشی و سرامیک لعابدار درایران و بسیاری از کشور ها  است، برای دریافت قیمت در واتساپ پیغام بگذارید.

همچنین می توانید به سایت فتوحی مراجعه کنید .    فتوحی

دیدگاهتان را بنویسید